تائید بانک جهانی از انتقال ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های مسدود شده افغانستان

در روزگاری که افغان‌ها روز‌های تاریک اقتصادی را سپری می‌کنند و نرخ بیکاری همچنان بالاست، بانک جهانی اعلام کرده که ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های مسدود شده افغانستان را در اختیار نهادهای امداد رسان وابسته به سازمان ملل قرار می‌دهد، تا در زمینه غذا رسانی و خدمات بهداشتی در افغانستان فعالیت کنند.

بر بنیاد گزارش بانک جهانی، ۱۰۰ میلیون دالر از این پول برای رسانیدن خدمات صحی در اختیار یونیسف قرار خواهد گرفت و ۱۸۰ میلیون دالر دیگر برای کمک رسانی غذایی به برنامه جهانی غذا منتقل خواهد شد.

در بیانیه‌ی این بانک آمده:

“این تصمیم اولین گام برای استفاده مجدد از وجوه صندوق بازسازی افغانستان برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان در این زمان حساس است.”

بانک جهانی همچنین گفته که ۱۰۰ میلیون دالر از این پول در اختیار یونیسف و ۱۸۰ میلیون آن نیز در اختیار برنامه جهانی غذا قرار خواهد گرفت.

در گزارش این بانک آمده که یونیسف با این پول می‌تواند، برای ۱۲٫۵ میلیون نفر خدمات صحی اولیه و ضروری را فراهم آورده و افزون بر آن زمینهٔ واکسین یک میلیون نفر را نیز فراهم کند.

بانک جهانی همچنین افزوده که برنامه جهانی غذا نیز با ۱۸۰ میلیون دالر که در اختیارش قرار می‌گیرد، برای ۲٫۷ میلیون نفر کمک غذایی و برای نزدیک به ۸۴۰ هزار مادر و کودک مواد غذایی فراهم خواهد کرد.

با این حال ۲۸۰ میلیون دالر بخشی کوچکی از پول مسدود شده افغانستان از سوی بانک جهانی و ایالات متحده امریکاست.

بر اساس گزارش‌ها ۹٫۵ میلیارد دالر از دارایی افغانستان از سوی بانک جهانی مسدود شده است.

بانک جهانی در این مورد چنین گفته است:

“ما با تمویل کنندگان صندوق بازسازی افغانستان کار خود را برای باز کردن وجوه اضافی این صندوق جهت حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد.”

هم زمان با این، گروه بین‌المللی بحران گفته اگر جامعۀ جهانی مساعدت اقتصادی را به افغانستان افزایش نبخشد، تلفات افغان‌ها در اثر گرسنگی و قطحی ناشی بیشتر از تلفات جنگ ۲۰ سال اخیر در این کشور خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *