امیدواری‌ها و نگرانی‌ها در پیوند به صلح افغانستان

مذاکرات صلح افغانستان در هاله ای از ابهام به سر می برد اما آلمان از آمادگی اش برای میزبانی این نشست خبر داد

درحالیکه افزایش خشونت‌ها و عدم رهایی زندانیان سبب بن‌بست در آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی شده، اما بتازگی آلمان گفته، آماده است تا این گفتگوها را میزبانی کند.

اظهارات سناتور پاکستاتی مبنی بر جهاد خواندن جنگ در افغانستان جنجالی شد

با این حال بتازگی اظهارات یک عضو مجلس سنای پاکستان در مورد افغانستان که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، انتقاد برانگیز شده. این سناتور پاکستانی جنگ در افغانستان را جهاد خوانده است.

همچنین در مقاله‌یی که از سوی جنرال جان نیکلسن در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده در آن روسیه به حمایت از طالبان متهم شده است.

بحث صلح افغانستان این روزها بدلیل افزایش خشونت‌ها و اختلافات بر سر رهایی زندانیان با بن‌بست روبروست.

اختلافاتی که سبب تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده و معلوم نیست که این مذاکرات چه زمانی آغاز خواهد شد. با این حال خیلی‌ها در تلاش برای میزبانی از این گفتگوهاست. از جمله آلمان گفته، آماده است از این گفتگوها میزبانی کند.

پیش از این اما حکومت و طالبان هر دو گفته بودند که به احتمال زیاد دور اول این گفتگوها در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

در سویی دیگر معادله صلح افغانستان، پاکستان قرار دارد، کشوری که بارها به حمایت از تروریزم در افغانستان متهم شده. بتازگی ویدیویی از محمدعلی سیف، عضو مجلس سنای پاکستان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن این سناتور پاکستانی در نشست عمومی مجلس، خطاب به یک سناتور دیگر می‌گوید،

“زیاد ارتش پاکستان را بد نگو و اگر می‌توانی به افغانستان و کشمیر برو و جنگ و جهاد کن، ارتش پاکستان حمایت خواهد بود.”

اظهاراتی که به باور آگاهان سیاست جنگ افروزانه اسلام‌آباد در قبال کابل را نشان می‌دهد. این همه درحالیست که روزنامه واشنگتن پست مقاله‌یی از جنرال جان نیکلسن، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان را منتشر کرده که در آن روسیه را به حمایت از طالبان در جنگ افغانستان متهم کرده است. جنرال نیکلسن در ادامه گفته، تا زمانی که طالبان با حکومت افغانستان وارد مذاکره نشوند و به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظامیان امریکایی نباید افغانستان را ترک کنند.

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *