برگزاری اولین روز لویه جرگه مشورتی صلح

نخستین روز لویه جرگه مشورتی صلح امروز در کابل و با سخنرانی رئیس جمهورغنی افتتاح شد. آقای غنی گفت، او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان که پرونده‌های شان سنگین است را ندارد و این تصمیم را به مردم واگذار می‌کند.

در همین حال مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا گفته، طالبان تعهد سپرده‌اند که با آزادی ۴۰۰ زندانی شان خشونت‌ها را کاهش می‌دهند و وارد مذاکرات بین‌الافغانی می‌شوند.

بحث رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی طالبان سرانجام به برگزاری لویه جرگه انجامید.

رئیس جمهورغنی در اولین روز برگزاری این جرگه در سخنانی گفت، رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان در صلاحیت وی نیست و ملت باید دراین باره تصمیم بگیرند. آقای غنی همچنین گفت، طالبان گفته‌اند که با رهایی این ۴۰۰ زندانی آنان ظرف سه روز روی میز مذاکره حاضر خواهند شد اما در صورتی که این زندانیان رها نشوند آنان حملات شان را افزایش خواهند داد.

رئیس جمهوری در ادامه خطاب به اعضای لویه جرگه گفت، تصمیم امروز و فردای شما بسیار مهم خواهد بود.

این سخنان از سوی رئیس جمهوری درحالی ابراز شد که مایک پامپیو، وزیر خارجه امریکا گفته، طالبان تعهده کرده‌اند که پس از آزادی زندانیان با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند.

در خبرنامه‌ای که امروز از سوی وزارت خارجه‌ی امریکا به نشر رسیده، آمده طالبان همچنان تعهد کرده‌اند که در جریان مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان، خشونت‌ها و تلفات را به گونه‌ی قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

در همین حال زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز گفته، برگزاری لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح به معنای حذف آخرین موانع در برابر آغاز مذاکرات مستقیم است. خلیل‌زاد تاکید کرده، نتیجه مثبت لویه جرگه، سبب کاهش خشونت‌ها و جمع شدن افغان‌ها دو میز مذاکره خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *