دیدار اشرف غنی و عمران خان در حاشیه کنفرانس تاشکند

در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در اوزبکستان روز گذشته، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد.

محور این گفتگو که در حضور وزرای خارجه دو کشور و جنرال فیض حمید، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) صورت گرفت، مسئله شدت گرفتن جنگ در این اواخر و نقش پاکستان بود.

آقای غنی در سخنرانی‌اش در کنفرانس تاشکند به حضور حدود ۱۰ هزار جنگجوی خارجی در جنگ حاضر که در کنار طالبان می‌جنگند اشاره کرده بود.

وی اضافه کرد: “برآوردهای اطلاعاتی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته بیشتر از ده هزار جنگجو از پاکستان و دیگر مناطق به افغانستان آمده‌اند و همچنین ناظران بین‌المللی هم گفته‌اند که رابطه طالبان با تروریستان بین‌المللی قطع نشده است.”

آقای غنی گفت که نخست وزیر عمران خان و جنرالان پاکستانی بارها به او برای متقاعد ساختن طالبان به حل مشکل توسط راه‌های سیاسی وعده دادند، اما؛ اکنون شبکه‌های حامی طالبان در پاکستان،” آشکارا ویرانی‌های ناشی از حملات طالبان در افغانستان را جشن می‌گیرند.”

در واکنش به گفته‌های آقای غنی، عمران خان گفت که دولت‌ش بارها طالبان را برای نشستن بر سر میز مذاکره تحت فشار قرار داده و تأکید کرد که هدفش از سفر به کابل شناخته شدن کشورش به عنوان دوست، در روند صلح افغانستان بوده است.

عمران خان، از تلاش‌های نظامی و سیاسی پاکستان برای نشاندن طالبان بر سر میز مذاکره و حل مشکل افغانستان از طریق راه حل سیاسی دفاع کرد و در ادامه گفت: “سرزنش کردن پیهم پاکستان برای آنچه در افغانستان می‌گذرد، بسیار غیرمنصفانه است.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *