امریکا: حملات هوایی خود را در حمایت از نیروهای افغان افزایش می‌دهیم

گزارش جواد افشار

فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا می گوید نیروهای آمریکایی در روزهای اخیر حملات هوایی اش را در حمایت از نیروهای امنیتی افغان افزایش داده است. او هشدار داد، اگر طالبان حملات شان را ادامه دهد، سطح پیشتیبانی آنها از نیروهای افغان هم در هفته های آینده افزایش خواهد یافت.

در همین حال سخنگوی مشترک نیروهای امنیتی می گوید در جریان عملیات مشترک نیروهای افغان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ جنگ جوی طالب کشته و زخمی شدند.

از سوی هم یوناما از افزایش ۴۷ درصدی تلفات غیرنظامیان درجریان درگیری ها در شش ماه اول سال میلادی به ویژه حملات هدفمند بر اقلیت های مذهبی خبرداده است.

این جنرال چهار ستاره امریکایی که برای بررسی اوضاع به کابل آمده، سرگرم دیدار و رایزنی با مقام های افغان است. کنت مکنزی شام روز گذشته با رئیس جمهوری و امروز هم با سرپرست وزارت دفاع دیدار کرد.

از دید او در حال حاضر وضعیت برای نیروهای امنیتی افغان دشوار است، اما آنچه دست این نیروها در میدان جنگ را بالا می کند ادامه پشتیبانی و حملات هوایی نیروهای امریکایی بر مواضع طالبان است.

“ایالات متحده، حملات هوایی خود را در حمایت از نیروهای افغان در چند روز اخیر افزایش داده و در صورتی‌ که طالبان به حملات‌شان ادامه دهند، آماده‌ایم که سطح پشتیبانی‌مان را در هفته‌های آینده افزایش دهیم”.

اینجا سخنگوی مشترک نیروهای امنیتی هم گفت مبارزه با ترویزم تنها مسولیت حکومت و نیروهای افغان نیست، در صورت لزوم امریکایی ها در حمایت از نیروهای افغان حملات هوایی راه اندازی خواهد کرد.

او هم چنان از آغاز عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی در برخی ولایات و نیز کشته وزخمی شدن بیش از ۲ هزار ۳۰۰ جنگ جوی طالب در یک هفته گذشته خبر داد.

در میانه جنگ و خون ریزی یوناما گزارش شش ماه اول سال میلادی را همگانی کرد. ۵ هزار ۱۸۳ کشته و زخمی که ۴۷ درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان را نشان می دهد، نسبت به عین زمان در سال گذشته!

درین میان ماه های می و جون خون بار ترین زمان برای غیرنظامیان بوده، شاید هم بدترین وضعیت از زمان ثبت تلفات غیرنظامیان به این سو.

گروه طالبان ۳۹ درصد، نیروهای دولتی ۲۳ درصد، نیروهای مخالف دولت ۱۶ درصد و  گروه داعش هم ۹ درصد مسوول تلفات غیرنظامیان شناخته شدند.

با این حال، بخش عمده نگرانی های سازمان ملل از حملات هدفمند بر اقلیت های مذهبی از جمله شیعیان است.

نهادهای امنیتی دست داشتن در تلفات افراد ملکی را رد می کنند و بار مسوولیت را به شانه طالبان می اندازند با متهم کردن به نقض حقوق بشری و جنایت جنگی! جنایتی که حکومت از دادگاه لاهه خواسته باید آن را بررسی کند.

این همه در حالی است که رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی گفته روزانه صدها جنگ جوی خارجی وارد افغانستان می شوند و در کنار طالبان در برابر مردم افغانستان می جنگند. و از طرفی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم گفت طالبان هنوز هم ارتباط تنگا تنگ با گروه های تروریستی دیگر دارد از جمله شبکه القاعده.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *