نگرانی‌ها از سقوط ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی

دیروز یکشنبه، پول افغانی در برابر دالر بگونه بی‌سابقه سقوط کرد. امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری گفته، یکی از دلایل سقوط ارزش پول افغانی، چاپ مخفیانه و غیرقانونی آن از سوی پاکستان است.

مسوولان سرای شهزاده اما می گویند، دخالت مافیا در بازار ارز، قاچاق دالر به بیرون از کشور و کمبود دالر در بازار از عوامل سقوط ارزش پول افغانی است.

سخنگوی اتحادیه صرافان نیز گفته، در سه ماه اخیر میلیون ها دالر به پاکستان قاچاق شده است.

نوسانات در دنیای ارز موردی تازه نیست؛ اما پول افغانی روز یکشنبه در برابر دالر امریکایی بگونه بی سابقه سقوط کرد، تا جایی‌که یک دالر به ۹۵ افغانی و ۲۰ پول در سرای شهزاده کابل خرید و فروش شد.

این پاین ترین حد ارزش پول افغانی در برابر دالر در ۲۰ سال گذشته است.

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری در واکنش به آن گفته، بر بنیاد گزارش های تایید نشده، یکی از دلایل عمده سقوط پول افغانی، چاپ مخفیانه و غیرقانونی از سوی پاکستان است. به گفته او اگر جلو این کار گرفته نشود، در آینده نزدیک پول افغانی به کاغذ بی ارزش تبدیل خواهد شد.

بی ثباتی در ارزش پول افغانی در برابر دالر امریکایی دلایل مختلف دارد. از بی ثباتی سیاسی در کشور تا دخالت مافیا در بازار ارز و قاچاق دالر به کشورهای همسایه.

مسوولان سرای شهزداده هم می‌گویند، در ماه های اخیر، میلیون ها دالر به پاکستان قاچاق شده است. به گفته آنان تقاضا برای بدست آوردن دالر در بازار بالاست اما خود دالر اندک.

اما بانک مرکزی اعلام کرد، برای کنترل بازار ارز و ارزش پول افغانی فردا ۱۰ میلیون دالر را لیلام می کند. دو هفته پیش اما حکومت، برای حفظ ارزش پول افغانی، معاملات با ارزهای خارجی را منع کرد.

آگاهان اما می گویند این اقدام می توانست نتیجه مثبت بدهد اگر در طبیق آن روش درست در نظر گرفته می شد.

با این حال امروز دالر روی ۹۳ افغانی و ۷۰ پول نشست. هرچند ارزش دالر نسبت به روز گذشته ۲ افغانی پایان آمده اما نگرانی‌های وجود دارد که اگر جلو قاچاق دالر و مداخله مافیا در بازار ارز گرفته نشود، ممکن است، پول افغانی بیشتر از این ارزش اش را در برابر دالر از دست بدهد و یک دالر به صد افغانی و یا بالاتر از آن در بازار تبادله خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *