دیدار رهبران چین و امریکا و تأکید جوبایدن بر رقابت سالم میان دو کشور

رهبران چین و امریکا ناوقت دیروز بگونه مجازی باهم دیدار و گفتگو کردند. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در این دیدار گفت، مهم است که دو کشور احترام متقابل را رعایت و به برقراری روابط مستحکم توجه کنند.

آقای شی جین پینگ همچنین تأکید کرد، که دوطرف باید روابط خود را بهبود بخشیده و با چالش‌های جهانی مبارزه کنند.

جوبایدن، رئیس جمهور امریکا نیز از دیدار با همتای چینی‌اش ابراز خرسندی کرد و گفت: دو کشور روبط شان را قسمی تنظیم کنند که رقابت میان این دو کشور به تخاصم نیانجامد.

دیدار رهبران چین و امریگا بگونه مجازی؛ دیداری که هفته پیش در جریان اجلاس تغییر اقلیم در گلاسکو برنامه ‌ریزی شد.

در این دیدار رهبران هر دو کشور نهایت تلاش کردند، که دوستانه صحبت کرده و پیام نرمی را در جهان مخابره کنند.

رویترز گزارش داده؛ که جوبایدن دراین دیدار در مورد رعایت حقوق بشر و مشکلات فعلی در تایوان صحبت کرده و خواهان رقابت سالم میان دو کشور شده است.

جوبایدن؛ رئیس جمهور امریکا:

” دو کشور نیاز دارند، که حد و مرزهای مشترکی که دوطرف بر سر آن توافق دارند را ترسیم و آنرا تحکیم کنند. تا اطمنان حاصل شود که رقابت میان کشورهای ما به دشمنی نمی انجامد. “

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز روابط میان چین و امریکا را مثبت خواند و گفت، آماده است با رییس جمهور بایدن گام‌های موثری را در راستای بهبود منسبات دو کشور بردارد.

شی جین پینگ؛ رئیس جمهور چین:

“دوکشوراصل احترام متقابل را رعایت و روابط شان را تحکیم بخشند. بهبود روابط میان دو کشور بویژه به هدف مقابله با چالش‌های جهانی چون همه گیری کرونا و تغییرات اقلیمی ضروری است.”

این درحالیست که کاخ سفید قبلا دیدار رهبران دو کشور را در کاهش تنش‌ها میان این دو کشور اثرگزار خوانده بود.

این درحالی است که هم‌اکنون نیز تنش‌ها میان دو کشور بر سر مسئله تایوان ادامه دارد. چین تایوان را بخشی از خاک خود میداند اما تایوان خود را کشور مستقل. دراین میان اما امریکا از تایوان اعلام حمایت کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *