هشدار سازمان ملل؛ بحران انسانی در افغانستان جدی است

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان از بروز بحران انسانی در کشور هشدار داد.

دیبورا لاینز، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت، رها کردن افغانستان در شرایط کنونی اشتباه تاریخی خواهد بود.

او از جامعه جهانی خواست راه های را برای حمایت مالی افغانستان پیدا کنند در غیر آن اقتصاد رسمی در این کشور شکست خورده و زمینه برای قاچاق مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان فراهم می شود. به گفته او بروز این پدیده ها نه تنها دامن گیر افغانستان بلکه کشورهای منطقه و جهان هم خواهد شد.

نماینده امریکا و هند در این نشست بر کمک های بشردوستانه به افغانستان تاکید کردند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان گفت، ۶۰ درصد جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با بحران گرسنگی روبرو اند.

دبرولاینز افزود، رها کردن افغانستان در وضعیت کنونی اشتباه تاریخی خواهد بود.

دیبرا لاینز؛ نمایندۀ ویژه سازمان ملل در امور افغانستان :

با تسلط طالبان مردم افغانستان احساس می کنند به حال خود رها و فراموش شده اند و در واقع گرفتار مکافاتی شده اند که خود مسبب آن نیستند. تنها گذاشتن آنها “اشتباهی تاریخی خواهد بود.”

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل، ه تحریم‌ها “نظام بانکی را در افغانستان فلج کرده و بر همه بخش های اقتصاد اثر گذاشته است.  او از اعمال محدودیت‌ها بر تظاهرات، آزادی بیان، محدودیت ها برای زنان و دختران و  اخراج اجباری اقلیت‌ها از محلات شان ابراز نگرانی کرد.

 چین و روسیه در این نشست خواستار رهایی پول های مسدود شده افغانستان شدند.

نماینده امریکا اما با تاکید بر کمک های بشر دوستانه گفت مردم افغانستان نباید بهای تصمیم حکومت را بپردازند.

به گفته او، کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان باید از طریق نهادهای بین المللی صورت بیگرد.

جفری دی لارِنتیس؛ نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل:

مردم افغانستان نباید بهای مضاعف تصمیم های طالبان را بپردازند، و به همین دلیل ما باید همه سهم خود را برای مقابله با بحرانی در حال ظهور انسانی در افغانستان ایفا کنیم. اما کمک ها باید به طور مستقیم از طریق سازمان های مستقل بشردوستانه به شمول یونیسف، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و سازمان صحی جهان در اختیار افراد نیازمند قرار بگیرند.”

با این همه ، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان از جامعه جهانی خواست راه هایی برای ارائه حمایت مالی از مردم پیدا کنند. به ویژه برای پرداخت حقوق کارکنان بخش صحی، معارف و کمک رسانان.

از سوی هم مجید تخت روانچی، نماینده دایم ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل هم گفت در صورت عدم رسیدگی کمک های بشردوستانه، تخمین زده می‌شود صدها هزار شهروند افغان به کشورهای همسایه و به ویژه ایران مهاجرت کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *