تصویب قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تسهیل مساعدت بشری به مردم افغانستان را با اتفاق آرا تصویب کرد. این قطعنامه به انتقالات پولی، فرستادن اقلام و ارائه خدمات لازم جهت کمک به موقع با افغانستان اجازه می‌دهد.

از سویی هم کابل از تصویب این قطعنامه استقبال کرده و آنرا یک گام خوب توصیف کرده که می‌تواند به وضعیت اقتصادی افغانستان کمک کند.

در بخشی از قطعنامه پیشنهادی امریکا آمده است:

“پرداخت وجوه، سایر دارایی‌های مالی یا منابع اقتصادی و فراهم‌آوری کالاها و خدمات لازم برای اطمینان از انتقال به موقع این کمک‌ها یا حمایت از چنین فعالیت‌ها، مجاز است. این کمک‌ها نیازهای اولیه بشری در افغانستان را حمایت می‌کند و نقض تحریم‌های اعمال شده برنهادهای مرتبط به طالبان نیست.

در همین حال فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مورد تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه به تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان چنین گفت:

“شورای امنیت به اتفاق آراء قطعنامه “۲۶۱۵” سال ۲۰۲۱ را در مورد استثناء کمک بشردوستانه در رژیم تحریم‌های سازمان ملل متحد در افغانستان تصویب کرد.”

از سویی دیگر وزارت مالیه امریکا سه جوازنامه کمک‌های بشری را برای افغانستان صادر کرده تا کمک‌های بشری به نیازمندان در این کشور فراهم شود. آگاهان امور نیز به قطعنامه شورای امنیت و مجوزهای وزارت مالیه امریکا به دیده خوشبینی نگریسته و این اقدامات را به فراهم‌سازی کمک‌های بشری به افغانستان مهم می‌دانند.

همزمان با این، رویترز نیز گزارش داده، سازمان ملل حدود ۶ میلیون دالر برای حفاظت از تاسیسات این سازمان در افغانستان به وزارت داخله این کشور پرداخت می‌کند. وزارت داخله اما این خبر را رد کرده و گفته، تاکنون در این‌باره به‌ گونه رسمی از سوی سازمان ملل پیشنهادی دریافت نکرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *