روسیه خواستار تضمین امنیتی فوری از طرف غرب شد

هم‌زمان با بالاگرفتن تنش‌ها میان مسکو و غرب بر سر اوکراین، رئیس‌جمهور روسیه از غرب خواست در مورد عدم گسترش نفوذ ناتو به سمت شرق اوکراین باید تضمین امنیتی فوری بدهد.

ولادیمیرپوتین گفت، ناتو نباید اوکراین را به‌عنوان عضو این سازمان بیپذیرد. هم‌زمان با این؛ وزیر خارجه امریکا در گفتگو با دبیرکل ناتو گفته، امریکا برای دفاع از متحدانش یک پارچه ایستاده است.

پیشتر واشنگتن به مسکو هشدار داده بود، در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی را بر مسکو وضع خواهد کرد که تاکنون نظیر آن را ندیده باشد.

در هفته‌های پسین، تنش‌ها میان مسکو و غرب برسر اوکراین بالا گرفته است.

ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری سالانه‌اش گفت، به دنبال درگیری نظامی بر سر مسئله اوکراین نیست.

او با اشاره به پیشروی ناتو در شرق اوکراین و مستقر شدن موشک‌های امریکایی گفت، که هرگونه پیشروی بیشتر ناتو در شرق غیرقابل قبول است.

پوتین از غرب خواست در مورد عدم گسترش حوزه نفوذ ناتو به طرف شرق و تا مرزهای روسیه ضمانت فوری بدهد. همچنین یکی از خواست‌های دیگر مسکو از ناتو، عدم پذیرش اوکراین به عنوان عضویت این سازمان است.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه:

“امریکا موشک‌های خود را نزدیک خانه‌های ما مستقر می‌کند ولی اگر مثلا ما هم تصمیم بگیریم به مرز کانادا و امریکا یا مکزیک و امریکا برویم و موشک‌های‌مان را در آنجا مستقر کنیم، آن وقت امریکایی‌ها چه فکری می‌کنند؟ این شما هستید که باید به ما ضمانت بدهید، همین حالا و فورا هم باید این تضمین را بدهید.

هر چند رئیس‌جمهور روسیه احتمال حمله نظامی به اوکراین را رد نکرد، اما برنامه‌ریزی برای حمله به این کشور را رد کرد. درهمین حال رویترز به نقل از مقام های اوکراینی گزارش داده که مسکو بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در مرز های دو کشور جابجا کرده است. هم زمان با این؛ وزیر خارجه امریکا با دبیرکل ناتو گفتگو کرده است. وزارت خارجه امریکا اعلام کرد، نگرانی ها از تقویت حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین محور این گفتگو بوده است.

در بخش از اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است:

“آنها درباره رویکرد دوگانه ناتو در قبال روسیه گفت‌و‌گو و اعلام کردند که این ائتلاف همچنان برای گفت‌وگوی معنادار با روسیه آماده است و درعین حال برای دفاع و حفاظت از متحدان خود، یکپارچه ایستاده است”

به رغم بالا گرفتن تنش‌های نظامی میان مسکو و غرب، هنوز دروازه گفتگوها مسدود نشده. کاخ سفید می گوید روی بسته پیشنهادی روسیه با متحدان اروپایی خود رایزنی می کند. قرار است در اوایل سال آینده میلادی روسیه و امریکا باهم گفتگو کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *