جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی

در این سال در جهان چه گذشت و نظام بین‌الملل با چه تحولاتی روبه رو شده است؟

یکی از این رویدادها تغییر رهبری در ایالات متحده امریکا در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی بود. در این سال، جوبایدن به عنوان ۴۶ مین رییس جمهور امریکا آغاز بکار کرد، بایدن در انتخابات امریکا رقیب پرمدعایش دونالد ترامپ را کنار زده و توانست بر کرسی ریاست جمهوری امریکا تکیه بزند.

هزاران کیلومتر دورتر از امریکا در ایران هم شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بودیم، کشوری که سالهاست در مقابل امریکا قد علم کرده است.  تهران و کاخ سفید ۴۰ سال است که در نظام بین‌الملل باهم در تقابل هستند.

ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از سد رقبایش گذشت و قدرت را در دست گرفت.

در آلمان هم آنگلا مرکل؛ نخست وزیر این کشور بعد از ۱۷ سال با قدرت خدا حافظی کرده و جایش را به اولاف شولتز؛ نخست وزیر تازه سپرد.

در افغانستان اما تحولاتی رخ داد که جهان را شوکه کرده و مردم را با مشکلات فراوانی رو به رو ساخت، فرار اشرف غنی از کشور و سقوط نظام ۲۰ ساله جمهوری اسلامی!

با وخیم شدن اوضاع در افغانستان اشرف‌غنی با چهار چرخ بال نظامی و ۵۲ تن از یاران نزدیکش ارگ را به مقصد ازبیکستان ترک گفته  و از آنجا به امارات فرار کرد. تحولاتی که منجر به خروج نظامیان خارجی، فروپاشی وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی در کشور شد.  بعد از این تحولات، مهاجرت‌ها افزایش یافته، نرخ بیکاری بیشتر شد و ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی نازلترین دورانش را سپری کرد. هرچند حکومت تازه برای ایجاد ثبات در بسترهای مختلف سیاسی، امنیتی و اقتصادی تلاش‌های را روی دست گرفته، اما تاکنون قادر به تشکیل نظامی که با مقبولیت داخلی و مشروعیت جهانی رو برو باشد نشده است.

ادامه بحران مهاجرت در سال ۲۰۲۱، یکی از رویدادهای تلخ جهانی بود، تجمع پناهجویان در مرز بلاروس و پولند به تنش‌های سیاسی میان این دو کشور و متحدان شان تبدیل شد.

سودان اما در این سال، شاهد کودتای نظامی از سوی ارتش این کشور به رهبری عبدالفتاح برهان بود و این کودتا اعتراض های گسترده مردمی را به دنبال داشت.

دیدارهای مجازی رهبران روسیه و امریکا و چین و امریکا را هم می توان از رویدادهای این سال یاد کرد.

تنش ها میان کشورهای غربی و روسیه بر سر مسئله اوکراین نیز در این سال افزایش یافت  و طرف‌ها هنوز هم به هشدارهای شان بر یکدیگر ادامه دادند.

در این سال، دو رویداد ناگوار طبیعی هم در جهان رخ داد، نخست توفان مرگ‌بار در شش ایالت امریکا به ویژه در ایالت کنتاکی که حدود ۱۰۰ تن در آن جان باخت و شمار هم زخمی و مفقود شدند و اکثر منازل در این ایالت ها به خاک یکسان شد. هم چنان رویداد دیگرطبیعی، بارندگی توام با توفان شدید در فیلیپین جان بیش از ۳۰۰ تن را گرفت و خسارات زیادی برجای گذاشت.

یکی دیگر از این رویدادها در این سال،  فوران آتش‌فشان لاپالما در جزیره قناری در اسپانیا بود که پس از سه ماه فعالیت خاموش شد وهم‌چنان فوران آتش‌فشان در اندونیزیا نیز منجر به مرگ دهها تن و آوارگی شماری زیادی شد.

از دست آوردهای علمی در سال ۲۰۲۱ میلادی، پرتاب بزرگترین تلسکوپ بنام جمیزوب از سوی ناسا به فضا بود که ۱۰ میلیارد دالر هزینه برداشت و دانشمندان امیدوارند که با پرتاب این تلکسوپ به یافته‌های بیشتری نجومی دست یابند.

شیوع نوع جدید کرونا بنام اومیکرون نیز از رویدادهای مهم سال ۲۰۲۱ است، بیماری که دستکم صد کشور جهان را آلوده کرده است. با این حال باید منتظربود که جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد چه رویدادهای دیگری خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *