آغاز مذاکرات امریکا و روسیه برای حل تنش‌های اوکراین

پس از ماه‌ها تنش میان روسیه و کشورهای غربی بر سر مسئله اوکراین؛ نمایندگان امریکا و روسیه روز دوشنبه دهم جنوری برای حل این تنش‌ها پشت میز مذاکره نشستند، مذاکرات که نشانه‌های از پیشرفت در آن دیده نشده است.

ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه پس از هشت ساعت مذاکره با کشورهای غربی بر سر مسئله اوکراین، در یک نشست خبری حضور یافت و موقف روسیه در مذاکرات را با رسانه‌ها شریک ساخت، ریابکوف گفت: “به همکاران مان توضیح دادیم که برنامه و نیتی برای حمله بر اوکراین نداریم، آموزش رزمی نیروهایمان در داخل خاک خودمان انجام می شود و هیچ دلیلی برای ترس از سناریوی تشدید تنش‌ها در این زمینه وجود ندارد. “

برخی رسانه‌ها گزرش داده اند که روسیه در این گفتگو از امریکا خواسته که عضویت اوکراین در ناتو پذیرفته نشود درخواستی که از سوی امریکا رد شده است. از سویی هم وندی شرمن، معاون وزارت خارجه امریکا از روس‌ها خواست که نیروهایش را از مرز اوکراین دور کند اما روسیه در این مورد اطمنان نداده است. سخنگوی قصر سفید می گوید روسیه دو گزینه دارد دیپلماسی و یا افزایش تنش‌ها، جن ساکی افزود: روسیه دو گزینه در اختیار دارد دیپلماسی و یا افزایش تنش‌ها؛ ما امیدواریم که راه دیپلماسی مسیری باشد که جانب روس ها انتخاب خواهد کرد.

درهمین حال ینس ستولتبنرگ دبیرکل ناتو بار دیگر از حمله احتمالی روسیه بر اوکراین هشدار داد و به حمایت از اوکراین تاکید کرد، دبیرکل ناتوگفت: “هرگونه تجاوز بیشتر به اوکراین بهای سنگین سیاسی و اقتصادی بالای روسیه به همراه خواهد داشت، متحدان ناتو در حمایت از همه کشورها، متحد هستند تا مسیر خود را انتخاب کنند. ” با وجود اینکه مذاکرات برای حل تنش‌ها میان دو قدرت غرب و شرق آغاز شده اما هنوزهم فضای موجود بیشتر هشدار آمیز است، دیده شود که طرفین درمذاکرات بعدی به چه توافقی دست خواهند یافت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *