واکنش‌ها به مسدود شدن بولی در مراکز صرافی از سوی حکومت

به تازگی شورای کمیسیون اقتصادی شورای وزیران؛ بولی یا دست فروشی آزاد اسعار را در صرافی‌ها ممنوع کرد.

بانک مرکزی در نامه ای از شورای صرافان خواسته که این موضوع را به اطلاع صرافان برساند و با افراد متخلف برخورد قانونی می‌شود. از سویی هم سرای شهزاده این روزها دیگر بیروبار گذشته را ندارد و حضور دست فروشان اسعار هم کاهش یافته است.

با این حال، مسوولان در سرای شهزاده می گویند مشکلات و نابسامانی ها در بولی وجود داشت، به ویژه در قسمت تعیین نرخ اسعار خارجی در بازار ارز، به گفته آنان، باوجود ممنوع شدن بولی از سوی شورای وزیران، اما شماری از شهروندان، دست به فروش آزاد اسعار درسرای شهزاده می زنند.

شماری از دست فروشان اسعار و دکانداران سرای شهزاده می گویند با ممنوع شدن بولی، صدها تن در کشور بی کار شده و حکومت باید در مورد این تصمیم اش تجدید نظر کند.

از جانب دیگر حکومت اعلام کرده، انتقال بیش از ۵ هزار دالر از میدان‌های هوایی ممنوع است، مبلغی که نسبت به گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

آگاهان امور می‌گویند این اقدامات حکومت می تواند از قاچاق دالر و بی ثباتی پول افغانی در برابر ارزهای خارجی جلوگیری کند.

شماری از بازرگانان می‌گویند در کنار خوبی‌های این تصمیم، برای سرمایه گذاران مشکل آفرین است، به گفته آنان به دلیل مشکلات بانکی، بازرگانان و صنعت کاران مجبورند برای تهیه مواد خام از کشورهای بیرونی پول مورد نیاز را به صورت فیزیکی یا هم از طریق حواله انتقال دهند. با این همه دیده شود که حکومت می‌تواند کشتی به گل نشسته اقتصاد افغانستان را بار دیگر به حرکت بیاورد یانه؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *