نیروهای پیمان امنیت جمعی بطور کامل خاک قزاقستان را ترک کردند

با خروج آخرین گروه از نیروها و تجهیزات نظامی پیمان امنیت ‌جمعی، امروز چهارشنبه (۲۸ جدی) از طریق میدان هوایی آلماتی، تمامی این نیروها به صورت کامل خاک قزاقستان را ترک کردند.  

وزارت دفاع قزاقستان با تأیید این خبر می‌گوید؛ که اکنون هیچ نیروی خارجی در خاک این کشور حضور ندارد.

این در حالی است که نیروهای پیمان امنیت جمعی به درخواست قاسم جؤمرت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان برای کمک به نیروهای ارتش این کشور در سرکوب اعتراضات ضد دولتی بر سر گران شدن قیمت مواد سوختی، عازم این کشور شدند و پس پایان اعتراضات و برگشت آرامش، اکنون این کشور را ترک می‌کنند.

درگیری‌ها از روز یکشنبه (۱۲ جدی) با اعتراض‌ها به گران شدن نرخ گاز مایع و وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم آغاز و در مدت زمان اندکی تبدیل به اعتراضات ضد دولتی و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی این کشور شد.    

در پی این درگیری‌ها توکایف، وضعیت اضطراری اعلام و با استعفای عسکر مامین نخست وزیر موافقت و در ادامه علیخان اسماعیل‌اف را بجای وی منصوب کرد.

در نتیجه درگیرهای اخیر در قزاقستان، ۲۲۵ نفر کشته و ۴ هزار و ۳۵۳ نفر (۳۳۹۳ نفر نظامی) زخمی شدند.

همچنین دولت از آغاز رسیدگی به ۵۴۶ پرونده از جمله ۴۴ مورد اقدام تروریستی و ۱۵ مورد قتل، خبر داده است. بر علاوه قزاقستان کشورهای ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان در جمع اعضای پیمان امنیت جمعی به هدف؛ “تامین امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی کشورهای عضو” گرد هم آمده‌اند

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *