ارتش بورکینافاسو با خلع رئیس‌جمهور، قدرت را در دست گرفت

گروهی از نظامیان ارتش بورکینافاسو با نام “جنبش میهنی آزادی‌بخش برای بازسازی”، پس از قرائت بیانیه‌ای در تلویزیون ملی این کشور، تسلط کامل ارتش بر این کشور را اعلام کردند.

قادر اودرائوگو به ‌نمایندگی از این گروه گفت: راک مارک کریستین کابوره، رئیس‌جمهور بورکینافاسو از قدرت خلع شده و به جای او یک نظامی به نام پل هنری ساندائوگو دامیبا قدرت را به دست گرفته است.

اودرائوگو اضافه کرد؛ قانون اساسی تعلیق، دولت و مجلس فسخ شده و مرزهای هوایی و زمینی این کشور از نیمه شب گذشته تا اطلاع بعدی مسدود شده و همچنین تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۵ صبح نیز فعلا ممنوع می‌باشد.

روز گذشته خبرهایی مبنی بر شنیده شدن صدای تیراندازی در برخی از مراکز نظامی در شهر واگادوگو پایتخت بورکینافاسو، منتشر شد که دولت اخبار مربوط به تلاش نظلمیان این کشور برای اقدام به کودتا را رد کرد.

در پی این اتقاق اینترنت بطور کامل قطع و گروهی به خیابان‌ها آمده و به ساختمان حزب دولتی، جنبش مردمی برای پیشرفت حمله کردند.

کمی بعد خبر بازداشت و انتقال کریستین کابوره، رئیس جمهور این کشور به یک پایگاه نظامی تیتر اول اخبار جهان شد.

اعتراض نظامیان در پی جان باختن سربازان و در حالی صورت می‌گیرد که در حمله تروریستی ۲۳ عقرب (۱۴ نوامبر) در منطقه ساحل در این کشور باعث کشته شدن ۵۳ نفر از جمله ۴۹ نظامی این کشور شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *