زخمی شدن هزاران نفر در پی ناآرامی‌های اخیر ازبکستان

برخی رسانه‌ها از زخمی شدن هزاران نفر در پی ناآرامی‌های اخیر ازبکستان خبر داده است. مقام‌ها در منطقه خودمختار “قره قلپاقستان” گفته‌اند که در اعتراض‌های دو روز اخیر شماری زیادی زخمی شده و به شفاخانه منتقل شده اند.

اعتراض‌ها زمانی آغاز شد که دولت ازبکستان تعدیل قانون اساسی این کشور را روی دست گرفت.

قانونی اساسی که به‌گفته مردم منطقه “قره قلپاقستان” آنان را از برگزاری همه‌پرسی برای استقلال این منطقه محروم کرده است. 

گفته شده که در قانون اساسی فعلی که هنوز تعدیل نشده حق برگزاری همه پرسی در این منطقه در آن درج شده است.

از زمان اعلام طرح تعدیل قانون اساسی اعتراض‌ها در این منطقه آغاز شد و پولیس شماری از سازمان دهندگان را بازداشت کرده اند. حالا برخی رسانه‌ها به نقل از منابع محلی گزارش داده اند، که در ادامه این ناآرامی هزاران نفر زخمی شده و به شفاخانه‌ها انتقال داده شده است.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان به این منطقه رفته و با نمایندگان محلی دیدار کرده است. او معترضان را به دامن زدن به بی‌ثباتی کشورش متهم کرد.

دولت در این منطقه برای یک ماه حالت اضطرار اعلام کرده است. رئیس‌جمهور ازبکستان هم مدعی شده که این افراد به ماموران پولیس و قانون حمله کرده و آنان را زخمی کرده اند.

با اینحال برخی منابع به رسانه‌ها گفته، حتی در صورتیکه فیصله‌ای میان حکومت و نمایندگان این منطقه صورت گرفته باشد، مردم اما در جریان نیست.

منطقه قره قلپاقستان کمتر از دو میلیون نفر جمعیت دارد و فعلا بگونه خودمختار اداره می‌شود و یک قوم خاص در آن زندگی می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *