تاکید روئسای جمهور ایران و ترکیه بر مبارزه مشترک با تروریزم

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه عصر روز سه شنبه برای شرکت در هفتمین “نشست سران روند آستانه” وارد تهران شد.

رییس جمهور روسیه در بدو ورود به تهران در فرودگاه مهر آباد تهران مورد استقبال جواد اوجی وزیر نفت ایران قرار گرفت.

آقای پوتین در این سفر در کنار اشتراک در نشست روند آستانه با حضور ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان، دیدارهای دو جانبه با سران ایران و ترکیه نیز خواهد داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر از ولادیمیر پوتین شامگاه روز دوشنبه وارد تهران شد و مورد استقبال رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت.

اردوغان در سفرش به تهران با آیت‌الله خامنه‌ای دیدار نمود. رهبر ایران در این دیدار به بهبود روابط میان دوکشور تاکید کرده و رژیم اسرائیل را، عامل اصلی ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی دانست.

بحث اصلی اما مسئله سوریه است، آیت‌الله خامنه‌ای با حمله احتمالی ترکیه در شمال سوریه مخالفت نشان داده و آن را به زیان دو کشور ترکیه و سوریه خواند.

روئسای جمهور ایران و ترکیه هم درنشست‌ دوجانبه شان درباره گسترش روابط اقتصادی، سیاسی، تجاری و صنایع دفاعی گفت‌وگو کردند. رهبران دو کشور پس از این گفت‌وگوها چندین توافقنامه‌ را نیز به امضا رساندند.

ابراهیم رئیسی، به تامین امنیت مرزهای دوکشور تاکید کرده و گفت همکاری‌های اطلاعاتی میان دوکشور می تواند برامنیت مرزهای دوکشور بهبود بخشد.

رئیسی همچنان خواهان مبارزه مشترک با تروریزم شد.

رجب طیب اردوغان نیز برمبارزه مشترک با تروریزم تاکید کرده گفت: باید به سازمان‌های تروریستی اجازه فعالیت داده نشود، زیرا تروریستان بلای جان هرکشوری است. او گفت نشست آستانه را درپیش دارد که با حضور رییس جمهور روسیه مسایل منطقه‌ای را به بحث می‌گیرد.

گفته شده در نشست آستانه با حضور ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه، وضعیت سوریه یکی از عمده ترین موضوعات قابل بحث دراین نشست خواهد بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *