عبدالله واکنش سیاست‌گران‌را در پیوند با سفر جان‌کری تعجب‌آمیز خواند

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، می‌گوید که اظهارات برخی از سیاستمدارن در بیرون از نظام در مورد چگونگی دوام کار حکومت وحدت ملی مایه «تعجب» وی شده است.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای عبدالله که روز دوشنبه، ۲۳ حمل، در جلسه شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت: «برخی تبصره‌هایی در گذشته وجود داشت، اما من تعجب کردم که تعدادی از سیاسیون ما که به ایشان احترام داریم، هرچند عنوان اپوزیشن را تاحال اختیار نکرده، اما نظرات‌شان قابل قدر است؛ مهم‌ترین موافقت‌نامه‌ای را که در تاریخ حیات سیاسی افغانستان بین دو طرف به امضا رسیده و موجب تشکیل حکومت وحدت ملی شده است، من متوجه شدم بعد از این‌که جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در مورد حکومت وحدت ملی و دور و ماهیت موافقت‌نامه صحبت کرد، این طور فکر کردم که تعدادی از سیاسیون بزرگوار ما تازه متوجه یک واقعیت شده‌اند. برای ما واقعا قابل تعجب بود. حداقل همین موافقت‌نامه را کسانی‌که در سرنوشت سیاسی افغانستان می‌خواهند نقش داشته باشند .به دقت از نظر مرور می‌کردند.»
داکتر عبدالله عبدالله تاکید کرد که هرگاه این سیاست‌مداران متن‌های موافقت‌نامه‌های استراتژیک و امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا را نیز مانند موافقت‌نامه‌ سیاسی که منجر به تشکیل حکومت وحدت شد نیز بدون دقت لازم مرور کرده باشند، دلیلش این بوده می‌تواند که متن‌های موافقت‌نامه‌های استراتژیک و امنیتی طولانی و زیاد بوده است.
پیش از سفر جان کری به کابل، شماری از سیاست‌مداران در بیرون از حکومت می‌گفتند که براساس موافقت‌نامه سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی، عمر این حکومت تا شش ماه آینده به پایان می‌رسد. اما جان کری در این سفر خود اعلام کرد که در موافقت‌نامه سیاسی رهبران حکومت وحدت ملی در مورد مدت کار این حکومت چیزی گفته نشده و تنها روی برگزاری لویه جرگه و تغییر قانون اساسی به منظور ایجاد پست نخست وزیری در خلال دوسال تذکر رفته است. وزیر امور خارجه امریکا گفت که عمر حکومت وحدت ملی پنج‌ سال است و رهبران این حکومت می‌توانند در مورد چگونگی کارشان تصمیم بگیرند.
در همین‌حال، برخی از مقام‌های پیشین و عضو شورای حراست و ثبات افغانستان، به اظهارات و سفر جان کری در کابل واکنش نشان داده و به برگزاری لویه جرگه تاکید کرده‌اند.
در اعلامیه‌ای که تحت عنوان «موقف حلقه سیاسی محمدعمر داوودزی» منتشر شده، آمده است، آن طوری‌که جامعه جهانی در راس ایالات متحده امریکا، طی پانزده سال گذشته به افغانستان در زمینه‌های مختلفی کمک کرده، امروز نیز از قانون و قانون‌مداری حمایت کند. در این اعلامیه آمده است: «به باور ما، کشور‌های دوست و متحد افغانستان و در راس ایالات متحده امریکا، همان‌طور که در جریان پانزده سال گذشته از روند قانون‌مداری و تحکیم قانون در افغانستان حمایت کرده‌اند، امروزه نیز مردم افغانستان از ایالات متحده امریکا می‌خواهند تا از روندهای قانونی و قانون‌مدارانه در راستای رسیدن به یک جامعه مطلوب حمایت نموده و از حمایت‌های فراقانونی خود‌داری کنند.»
هم‌چنین حزب انسجام ملی به رهبری صادق مدبر که از اعضای شورای حراست و ثبات نیز هست، به برگزاری لویه جرگه تاکید کرده می‌گوید که رهبران حکومت وحدت ملی مسوولیت دارند تا پایان دو سال کار این حکومت، نظام موجود را با ایجاد پست نخست وزیری تغییر دهند. این حزب افزوده که عدول از موافقت‌نامه سیاسی و نادیده گرفتن آن، مشروعیت حکومت وحدت ملی را پس از دو سال کارش سلب می‌کند.
حزب انسجام ملی می‌افزاید که میزان حمایت مردم از حکومت وحدت ملی به صورت «بی‌سابقه» کاهش یافته و میزان نارضایتی‌ها بالا رفته است. انسجام ملی تاکید کرده که مردم تمایل صریح برای تغییر حکومت دارند. این حزب با اشاره به اظهارات اخیر جان کری در کابل، می‌گوید که گفته‌های وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا «به هیچ صورت» نمی‌تواند حکومت وحدت ملی را تا پنج سال آینده مشروعیت دهد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *