جهان به‌سوی اتمی‌شدن پیش می‌رود

امریکا و متحدین آن، مانع یک توافق بین المللی در مورد برچیدن سلاح های اتمی از جهان شدند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” کنفرانس بازرسی پیمان منع تکثیر سلاح های اتمی با حضور نمایندگان بیش از ۱۵۰ کشور جهان، ۴ هفته پیش در مقر سازمان ملل آغازشد و سرانجام بدون دستیبابی به هیچ توافقی دیروز پایان یافت.    

کنفرانس بازرسی پیمان منع تکثیر سلاح اتمی روزگذشته بدون دستیابی به هیچ توافقی زمانی پایان یافت که امریکا، کانادا و بریتانیا طرح کشورهای عربی در مورد ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح اتمی تا سال ۲۰۱۶ را رد کردند. معاون وزارت خارجه امریکا در بخش کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی گفت، این طرح غیر واقعبینانه است و با پالیسی درازمدت امریکا سازگاری ندارد. ارائه کنندگان این طرح از جمله مصر نسبت به رد آن از سوی امریکا و متحدین آن ابراز نا امیدی کرده و هشدار دادند، جهان عرب به این کارشکنی امریکا واکنش منفی نشان خواهد داد. رژیم اسرائیل تنها قدرت دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه است، اما این رژیم هیچگاهی با صراحت به آن اعتراف نکرده. این رژیم ان پی تی، پیمان منع تکثیر سلاح اتمی را نیز امضا نکرده و بعنوان ناظر در نشست های آن شرکت می کند. کنفرانس بعدی بازرسی ان پی تی در سال ۲۰۲۰ برگزار می شود، اما شرکت کنندگان از دبیرکل سازمان ملل خواستند نشست مربوط به بخش خاورمیانه را درمارچ ۲۰۱۶ برگزار کند، بدون توجه به اینکه اسرائیل با آن موافقت دارد یا خیر.

ایران به نمایندگی از حدود یکصد کشور در حال توسعه گفته، تعجب آور است که امریکا، کانادا و بریتانیا در دفاع از رژیم اسرائیل توافق برسر سند نهایی را با بن بست روبرو کردند. میخائل اولیانوف، نماینده روسیه هم گفت، از دست دادن فرصت ها برای جلوگیری از گسترش سلاح اتمی، شرم آور است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *