سربازگیری داعش، از کمپ‌های مهاجرین در پاکستان

بر بنیاد تازه ترین گزارش ها از  رسانه‌های پاکستانی، وزارت داخلۀ پاکستان به مدارکی دست یافته که از اردوگاه‌های مهاجران افغانستان در این کشور برای سربازگیری داعش استفاده می‌شود. این رسانه‌ها گفته اند که تاکنون ده‌ها جوان مهاجر برای پیوستن به صف داعش به افغانستان آمده اند.

 به “گزارش شبکه تلویزیونی تمدن “وزارت داخلۀ پاکستان گفته است که بر بنیاد این مدارک از ۴۰ تا ۵۰ تن تا حال به صف داعش پیوسته اند که حقوق هر کدام‌شان به ۳۰ تا ۵۰ هزار کلدار می‌رسد.

گزارش‌ها حاکی از پیوستن گروه‌های مختلف با داعش اند و گفته می‌شود که حتا شاخه‌هایی از طالبان افغانی و پاکستانی نیز با جدایی از شاخۀ اصلی با این گروه بیعت کرده اند.

اما حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به همکاری با گروه‌های طالبان و داعش کرده است. آگاهان به این باورند که اردوگاه‌های مهاجران افغانستان زیر نظر ارتش پاکستان است و این کشور به هر نحوی که بخواهد می‌تواند از مهاجران استفاده کند.

وحید مژده، آگاه امور سیاسی می‌گوید که پاکستان سهم بزرگی در عملی‌کردن پروژۀ داعش در منطقه دارد. او از فعالیت مرکزهای سیاسی و فکری پاکستان برای تقویت داعش خبر می‌دهد و می‌گوید همان‌گونه که پاکستان با نام مدرسه‌های دینی طالبان را تقویت می‌کند، همان گونه مرکزهایی برای نیرومند ساختن داعش در منطقه دست‌وپا کرده است.

داعش در سال ۲۰۰۶ بر مبنای عقاید افراط گرایانه در عراق شکل گرفت و در اواخر سال ۲۰۱۳ طی یک سلسله حمله‌ها در این کشور توجه جهانی را به خود جلب کرد. این گروه در ماه جون سال گذشته با کسب کنترل شهر موصل در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

نفوذ این گروه در افغانستان در جریان یک سال گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. بیشتر مقام‌های افغانستان بدین باورند که شاخۀ اصلی داعش در کشور نفوذ نکرده بلکه شماری از طالبان با برافراشتن پرچم سیاه به جای پرچم سفید، ادعای نماینده‌گی از این گروه را دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *