شورای امنیت ملی شانه از زیر بار تفاهم‌نامه‌ی استخباراتی، خالی کرد

شورای امنیت ملی می‌گوید: در تهیه پیش نویس تفاهمنامه امنیتی با پاکستان دخالت نداشته است. این شورا تاکید کرده که حتا مسئولیت هماهنگی روند مشورتی آن را نیز بر عهده نداشته است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” بحث امضای تفاهمنامه امنیتی بین سازمانهای استخباراتی افغانستان و پاکستان، به یکی از جنجالی ترین بحث‌های روزهای اخیر در کشور تبدیل شده است. بسیاری از نهادها و کارشناسان، امضای این تفاهمنامه را خیانت ملی خوانده‌اند. ولسی جرگه خواهان توضیح مقامات مسئول در این زمینه شد و حتا برخی نمایندگان استجواب رییس جمهور را مطرح کردند.

انتقادهای گسترده باعث شد که نهادهای امنیتی کشور به آن واکنش نشان دهند، ریاست عمومی امنیت ملی در خبرنامه ای امضای این سند را تکذیب کرد و گفت: تنها پیش نویس آن تهیه شده و برای رسیدن به مرحله قانونی شدن باید از پنج مرحله دیگر عبور کند. این ریاست گفته بود که متن پیش نویس تفاهمنامه هم از سوی شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و ریاست عمومی امنیت ملی تهیه شده است.

شورای امنیت ملی اما دخالت این شورا در تهیه پیش نویس این تفاهمنامه را انکار کرده و گفته که در هیچ یک از مراحل تهیه پیشنویس و روند مشورتی آن دخیل نبوده است. شورای امنیت ملی تاکید کرده که این دفتر تنها در حد نظر دادن در این روند سهم گرفته است.

در خبرنامه دفتر شورای امنیت ملی آمده که اخیرا “حالت حقوقی، محتوی و روند ترتیب دهی،

تفاهمنامه” به بحثهای داغی منجر شده و “منابع مشکوکی” اطلاعات نادرستی به شورای ملی و رسانه‌های افغانستان داده‌اند.

به نوشته خبرنامه، شورای امنیت ملی از این که “عرصه منافع علیای کشور و امنیت ملی افغانستان” برای “اهداف شخصی و شخصیت کشی” استفاده میشود، ابراز تاسف کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *