اسلام آباد میزبان یک نشست غیر رسمی برای صلح

قرار است امروز نشست دو روزه اما غیر رسمی میان نمایندگانی از افغانستان و پاکستان در اسلام آباد برگزار گردیده و دو طرف در مورد مسایل اختلافی میان دو کشور بحث و گفتگو کنند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “میزبان این نشست، انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و انستیتوت صلح منطقه ای پاکستان  است. در همین حال گزار شده که یک نشست بین الافغانی صلح دیروز در دوبی نیز برگزار شده است.

در حالیکه صحنه نبرد میان مخالفان و نیروهای دولتی در برخی از مناطق کشور گرم تر از پیش گزارش می شود، گفتگوهای صلح نیز داغتر تر از گذشته در برخی کشورهای خارجی ادامه دارد.

نشست هیئت طالبان با زنان افغان در اسلو پایتخت ناروی، در سوم و چهارم ماه جاری میلادی برگزار شد و طالبان اعلام کرد که می خواهد “دیدگاه‌های شرعی و سیاسی خود را با شخصیت‌های مختلف سیاسی در میان بگذارند، تا همکاری همه مردم را برای ایجاد یک نظام خالص اسلامی جلب کنند.”

این گروه دیروز نیز با انتشار اعلامیه‌ای از دیدار نمایندگان دفتر سیاسی خود با “شماری از شخصیت‌های افغان” در دوبی خبر داد.

در این اعلامیه که با امضای ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه منتشر شده، گفته شده که این دیدار‌ها در روزهای ۶ و ۷ ماه جاری انجام می‌شود و هدف از آن “تبادل نظر و رفع نگرانی‌ها در مورد امارت اسلامی افغانستان” است.

این دیدارها در حالی انجام می شود که اسلام اباد نیز میزبان یک نشست غیر رسمی در باره صلح افغانستان است. گفته می شود که هیات اعزامی متشکل از چند عضو مجلس نمایندگان، نمایندگان جامعه مدنی، احزاب سیاسی، پژوهشگران انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و خبرنگاران است که دیروز کابل را به مقصد اسلام آباد ترک کردند. انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان با انتشار اعلامیه ای گفته است: “هدف از این گفتگوها‌ بیان یک روایت جدید در روابط میان افغانستان و پاکستان و

پرداختن به مسائل مورد اختلاف وهم چنین موضوعات مورد توافق دو کشور می‌باشد.”

هیات پاکستان به ریاست خورشید محمود قصوری، وزیر امور خارجه پیشین این کشور در این دیدار حضور خواهد داشت و گفته شده که مذاکرات امروز و فردا در اسلام آباد صورت می گیرد و دور دوم آن در سال روان خورشیدی در کابل برگزار خواهد شد.

در اعلامیه آمده که قرار است نمایندگان دو طرف با مقامات دولتی پاکستان از جمله سرتاج عزیز، مشاور نخست وزیر در امور امنیت ملی و طارق فاطمی، دستیار ویژه نخست وزیر این کشور در امور خارجه نیز دیدار و ملاقات کنند.

شورای عالی صلح اما گفته که با راه اندازی نشست های غیر رسمی نباید وقت ضایع شود بلکه به گفته این شورا باید تلاش گردد تا نشست های رسمی میان حکومت و مخالفان مسلح دولت برگزار گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *