ربانی: بحران یمن باید از مجرا های سیاسی حل شود

افغانستان خواستار حل بحران یمن از طریق مسالمت آمیز شد. صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور که در نشست فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی در مورد یمن، صحبت می کرد، برضرورت حمایت از تمامیت ارضی، وحدت ملی و حاکمیت ملی یمن تاکید کرد.

 به گزارش “شبکه تلویزونی تمدن ” دفترمطبوعاتی وزارت امور خارجه در خبرنامه ای گفته، که اقای ربانی در نشست وزیران خارجه کشورهای سازمان همکاری های اسلامی در جده عربستان، سخنرانی نموده و در بیانیه خود گفته که افغانستان خواهان حل بحران یمن، تامین صلح وثبات و امنیت پایدار در این کشور از طریق مسالمت آمیز و گفتگوهای سازنده سیاسی می باشد.

وزیر امور خارجه همچنین خواستار تقویت همکاری های بشردوستانه جامعه جهانی با مردم یمن شده است.

اعتراضات در یمن از سالهای گذشته علیه حکومت ناکارای این کشور آغاز گردید و در سال گذشته خورشیدی، معترضان به رهبری جنبش انصارالله، صنعا پایتخت را نیز تحت کنترل خود درآوردند. ادامه پیشروی های حوثی

ها به عدن نیز سرایت کرد و منصور هادی رئیس جمهور این کشور که از سمت خود استعفا داده بود، به عربستان سعودی فرار کرد.

تحولات مردمی در یمن برای عربستان خوشایند نبود و این کشور با تشکیل ایتلاف عربی، در ششم حمل سال جاری حملات گسترده هوایی را بر مواضع جنبش مردمی حوثی و حامیان آنها آغاز کرد.

این حملات، حتی مراکز فرهنگی و تاریخی یمن را نیز دربر گرفته و یونسکو سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل، نسبت به آن شدیدا واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

این کشور عربی در جنوب عربستان قرار دارد و از جمله فقیرترین کشورهای عربی به شمار می رود. اما کشورهای ثروتمند عرب، بجای کمک به مردم فقیر این کشور، به جنگ و خونریزی در آن دامن زده و این کشور را در محاصره اقتصادی قرار داده است.

در همین حال، عبدالملک الحوثی،‌ رهبر جنبش انصارالله یمن گفت که عربستان سعودی به دستور آمریکا و حمایت اسرائیل به یمن حمله کرده و «مقاومت ملت، طرح تجزیه یمن را خنثی کرد.»

عبد الملک الحوثی، سه شنبه شب در سخنرانی تلویزیونی همزمان با برگزاری مذاکرات صلح در جنیوا مردم یمن را به مقاومت بیشتر در برابر متجاوزان دعوت کرد.

عبدالملک الحوثی با اشاره به حملات جنگنده های عربستان به یمن تاکید کرد که ملت یمن با مشکلات زیادی مواجه هستند و این حملات، زندگی ملت یمن را هدف قرار داده است.

رهبر انصارالله یمن، نظام عربستان را ظالم توصیف کرد و گفت عربستان با هدایت آمریکا و حمایت اسرائیل به یمن تجاوز کرده ولی ملت یمن هیچ گاه خواری و ذلت را نمی پذیرد و در برابر مشکلات سر خم نمی‌کند.»

الحوثی افزود: « سعودیها هیچ برنامه از خود ندارند و با ایفای نقش مجری، ابزاری در دست

دیگران است که از آن علیه ملت‌های منطقه استفاده می‌کنند.»

وی با تاکید بر اینکه عربستان حرمت همجواری را رعایت نکرده و بدون هیچ دلیلی به حق یکی از «شریف‌ترین ملت های دنیا» تجاوز کرده ابراز داشت که «جنایت‌های هولناکی که در حق کودکان و زنان ملت یمن صورت گرفته نشانه قدرت نیست بلکه نشانه گروهی است که هیچ بویی از ارزش‌های انسانی واخلاقی ندارد.»

رهبر انصارالله افزود:«پایداری ملت یمن طرح اشغال و تقسیم این کشور را بین آمریکا و اسرائیل ناکام گذاشت. او گفت حمایت برخی از گروه‌های سیاسی یمن از تجاوز عربستان خیانت به کشور است و پیامدهایی در آینده خواهد داشت.»

الحوثی  حضور نیروهای مردمی و ارتش یمن برای برقراری نظم و امنیت را ضروری دانست و تاکید کرد گروه تروریستی القاعده از خالی بودن شهرهای یمن سود می‌برد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *