پنتاگون آموزش شورشی های سوری را متوقف می سازد

امریکا، برنامه آموزش شورشیان در سوریه را متوقف می کند. وزارتخارجه امریکا اعلام کرد: این کشور به جای آموزش شورشیان سوری مستقیما به گروه های که مخالف داعش هستند، سلاح و مهمات خواهد داد. در همین حال وزارت دفاع روسیه گفته: صدها جنگجوی داعش در عملیات هوایی این کشور در ۲۴ ساعت گذشته، کشته شده اند.

جان کربی، سخنگوی وزارتخارجه امریکا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: این کشور برنامه ناکام آموزش شورشیان سوری برای مقابله با گروه داعش را متوقف می کند و به جای آن، سلاح و تجهیزات در اختیار رهبران شورشیان و جبهات آنان، قرار می دهد.

او گفت: این برنامه با چالش ها و مشکلات زیادی همراه بوده. امریکا این برنامه را با هزینه ۵۸۰ میلیون دالر با همکاری کشورهای ترکیه، قطر و عربستان آغاز کرده بود. اما نخستین دسته های آموزش دیده در اولین ورود به خاک سوریه توسط جنگجویان جبهه النصره مورد حمله قرار گرفته و از بین رفتند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه گفته: صدها جنگجوی داعش در عملیات های هوایی این کشور در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده اند. جنرال اگور ماکوشیف، معاون ستاد فرماندهی ارتش روسیه به خبرنگاران گفت: جنگنده های روسی دیروز ۶۷ عملیات انجام دادند و از جمله یک مرکز مهم داعش به نام لوای حق در رقه، نابود شد و دستکم دو صدعضو این گروه در این مرکز کشته شدند.

” به منظور شکست داعش ما عملیات هوایی را بطور منظم ادامه و تشدید می کنیم. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۷ عملیات توسط جنگنده های که از پایگاه هوایی حیمیم به پرواز درآمدند، انجام شد و ۶۰ هدف مورد حمله قرار گرفت.”

او گفت: این حملات در ولایت رقه، مرکز داعش صورت گرفت و دو فرمانده این گروه نیز کشته شدند. جنرال ماکوشیف افزود: به یک مرکز نظامی داعش در حلب نیز حمله شد که در نتیجه یک ذخیره سلاح نابود شد و صد شورشی از بین رفتند. عملیات هوایی روسیه در سوریه حدود ده روز پیش آغاز شد.

مقام های روسی گفته اند: نیروهای این کشور پایگاه های اصلی داعش، مراکز نظامی و ذخایره اسلحه و مهمات و رهبران این گروه را

هدف قرار می دهند. رویترز نوشته: مداخله نظامی روسیه در سوریه استراتژی امریکا در این کشور را مورد تردید قرار داده و سوالاتی را در باره  نفوذ امریکا در منطقه بوجود آورد ه است.

همزمان روسیه و امریکا توافق کرده اند که در مورد امنیت هوایی در جریان عملیات ها در سوریه گفتگو کنند. پیترکوک، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته: این گفتگو به منظور جلوگیری از برخورد تصادفی میان هواپیماهای دو طرف به زودی انجام خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *