کابل تفاهم‌نامه اپتا را با اسلام آباد لغو می‌کند

تفاهمنامه تجاری “اپتا” با پاکستان باید لغو گردد.

به گزارش  شبکه “تلویزیونی تمدن ” اتاق تجارت و صنایع افغانستان دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد، پاکستان به مفاد این تفاهمنامه پایبند نیست. معاون این اتاق گفت، تفاهمنامه اپتا با فشار امریکا و به نفع پاکستان برافغانستان تحمیل شد.

برپایه تفاهمنامه اپتا که در سال ۲۰۱۰ میان افغانستان و پاکستان امضا شد، پاکستان می تواند از خاک افغانستان به آسیای میانه کالای تجاری خود را انتقال دهد و متقابلا تاجران افغانستان نیز مجازاند که از خاک پاکستان تا بندر واگه هند، کالای تجاری شان را انتقال دهند.

اما حالا، از یک هفته بدینسو است که پاکستان حداقل سه صد موتربارمیوه از تاجران افغان را اجازه نمی دهد که وارد پاکستان شوند.

 خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع کشور گفت تا چند روز دیگر تمامی میوه های تازه آنها که قبلا بارگیری شده بود و در مرز متوقف مانده، ازبین خواهد رفت.

اقای الکوزی گفت، تفاهمنامه اپتا یک طرفه است و این تفاهمنامه به نفع پاکستان و با فشار امریکا به جانب افغانستان تحمیل شده است. وی از دولت خواست که هر چه زودتر مفاد این تفاهمنامه را مورد تجدید نظر قرار دهد و با نقض آن از سوی پاکستان، افغانستان ملزم به رعایت مفاد آن نمی باشد

این، اولین بار نیست که پاکستان تفاهمنامه های بازرگانی میان دو کشور را نقض نموده و برخلاف حسن همجواری،  ضررهای زیادی را بر بازرگانان 

افغان وارد می کند در سال های پیش نیز صدها لاری مواد تجاری که فاسد شدنی بودند، توسط پاکستان توقیف و میلیون ها دالر به تاجران کشور ضرر زده شد.

این بار، بازرگانان کشور خواهان مقابله بمثل دولت و پیدا کردن راه های بدیل برای تجارت کشور است؛ اقدامی که تاکنون از سوی حکومت پیگیری جدی نشده و رضایت تاجران را برآورده نکرده است!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *