شورای امنیت سازمان ملل و معضل قاچاق انسان

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرده که به اساس آن کشورهای عضو از جمله کشورهای اروپایی می توانند قایق های پناهجویان در سواحل لیبیا در دریای مدیترانه را متوقف و قاچاقبران را بازداشت کنند. این تصمیم در حالی گرفته شد که در این روزها هزاران پناهجو از کشورهای مختلف بخصوص بعضی کشورهای خاورمیانه و افریقا روزانه وارد اروپا می شوند.

شورای امنیت سازمان ملل به منظور جلوگیری از قاچاق انسان از سواحل لیبیا در دریای مدیترانه به اروپا دیروز قطعنامه ای را تصویب کرد. به اساس این قطعنامه، کشورها از جمله کشورهای اروپایی اجازه می یابند که کشتی های پناهجویان در آب های لیبیا در دریای مدیترانه را متوقف، قاچاقبران را دستگیر و کشتی های آنان را ضبط یا نابود کنند. این تصمیم شورای امنیت در حالی گرفته شد که هفته گذشته اتحادیه اروپا ماموریت مقابله با مهاجرت غیر قانونی در دریای مدیترانه را آغاز کرد. کشتی های نیروهای اروپایی پیشتر اجازه نداشتند به آب های لیبیا وارد شوند، اما اکنون با تصویب قطعنامه از سوی شورای امنیت، این نیروها به مدت یک سال می توانند در آب های لیبیا علیه قاچاقبران عملیات کنند.

” شورای امنیت امروز به اتحادیه اروپا اجازه داد تا مانع قایق های قاچاقی پناهجویان در مدیترانه شوند. گروه های قاچاق به زندگی انسان ها احترام ندارند، آنان از پناهجوهایی که سفر خطرناک در مدیترانه را در پیش می گیرند، سوء استفاده می کنند، بیش از اندازه قایق ها را پر می کنند و در صورت برخورد با مشکلی، مسافران را به حال شان رها می کنند.”

در این قطعنامه همچنین از کشورها خواسته شده که با پناهجویان محترمانه برخورد و به حقوق آنان احترام کنند. طبق گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل بیش از سه صد هزار پناهجو امسال از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا شده و همزمان حدود ۲۵۰۰ پناهجو در این دریا جان باخته اند. ابراهیم داباشی، سفیر لیبیا در سازمان ملل اما تاکید کرد، به منظور جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی، جامعه بین المللی باید با جنگ ها، بحران های اقتصادی و فقر که ریشه ها و عوامل اصلی مهاجرت هستند، مبارزه کند. در همین حال یونان گفته، هفته گذشته روزانه ۷ هزار پناهجو از ترکیه وارد این کشور شده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *