نمایش آثار باستانی افغانی در جاپان

٢٣١ اثر گنجینۀ (باختر) موزیم ملی افغانستان، در موزیم ملی کیوشوى شهر فکوکاى جاپان تا ٢۵ دلو به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” بربنیاد خبرنامۀ سفارت جاپان درکابل ، نمایشگاه یاد شده دو روز قبل توسط زردشت شمس معین وزارت اطلاعات وفرهنگ و شیما تانی رییس موزیم یاد شده گشایش یافته است .
منبع می‌نویسد که آثار به نمایش گذاشته شده از ساحات باستانی تپه فلول بغلان، طلاتپه جوزجان ، آی خانم تخارو بگرام ولایت پروان بدست آمده به نمایش گذاشته شده است.
زردشت شمس درمراسم گشایش این نمایشگاه، هدف اساسی به نمایش گذاری این آثاررا معرفی تاریخ باستانی و فرهنگ غنی افغانستان به دنیا و بصورت اخص مردم جاپان عنوان کرده است.
وی از کمک های کشور جاپان درعرصه فرهنگی و سایر بخش ها ابراز امتنان کرده بر توسعه روابط فرهنگی میان افغانستان و جاپان تاکید نموده است.
شمس همچنان از حکومت جاپان که ١٠٢ قلم آثار سرقت شده از موزیم ملی افغانستان را از پانزده سال به این طرف درجاپان نگهداری گردیده است، ابراز امتنان نموده است.
شیما تانی رییس موزیم کیوشو درسخنرانی خود ازحکومت افغانستان به طور ویژه از وزارت اطلاعات و فرهنگ که خواست آنها را قبول کرده و آثار با ارزش خود را در جاپان به نمایش گذاشته، ابراز امتنان کرده است.
وى اظهارآرزومندى نموده که ازاین فرصت طلایی برای معرفی افغان ها و افغانستان، شماری زیادی شهروندان جاپان بهره مند شوند.
در خبرنامه آمده است که ازطریق این دو نمایشگاه در” کیوشو و توکیو” دوصد وپنجاه هزار دالر امریکایی معادل حدود ١٧ ملیون افغانی و چهل درصد از عواید بد
ست آمده به افغانستان داده مى­شود.
منبع می‌نویسد که قراراست این آثار تا ماه فبروری سال ٢٠١۶ دراین موزیم و پس از آن تا ١۴ ماه می سال ٢٠١۶ درموزیم ملی توکیو برای دوماه به نمایش گذاشته شود.
منبع نوشته است که پس از ختم نمایشگاه توکیو آثار متذکره به افغانستان تسلیم داده مى­شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *