واکنش تند سیاف به گفته های پیر گیلانی

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و عبدالرب رسول سیاف از بزرگان جهادی کشور نسبت به اظهارات اخیر رییس شورای عالی صلح در مورد جنگ با طالبان واکنش جدی نشان دادند.

   به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد
آقای عبدالله که امروز در مراسم دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم صحبت می کرد، گفت:‌ اگر کسی از تریبیون دولت جنگ علیه طالبان را ناجائز اعلام کند، او مشروعیت خود و مشروعیت حرف هایش را از دست می دهد.
او تاکید کرد هیچ فردی که در هر مقام و جایی باشد از قربانی نظامیان و مردم افغانستان چشم پوشی نمی تواند.
این در حالی است که اخیرن سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان در گفتگو با رسانه ها گفته بود که او جنگ با طالبان را ناجائز و بی فایده می داند و این اعتقاد او است.
هرچند ریس اجرایی کشور در صحبت هایش از فرد مشخص نام نبرد اما گفت که مردم افغانستان می داند او در باره چی کسی صحبت می کند.
در همین حال رسول سیاف در سخنرانی اش در مراسم امروز گفت که ناجائز خواندان جنگ در برابر طالبان یک عمل تشکیک است و سربازان امنیتی و دفاعی افغانستان به شک و شبهه می افتند.
آقای سیاف گفت: اگر کسی می گوید که جنگ علیه طالبان ناجایز است این عمل تشکیک است و سربازان ما ره د شک می اندارند، هر کس که سرباز این وطن را به شک می اندازد او فرزند این وطن نیست بلکه بار دوش است، من می گویم که دفاع از خاک و ناموس برای ما فرض است.
او به مخاطب خاصش اشاره کرد و گفت: نیروهای نظامی ما مردانه در سنگر می جنگند و تو از پشت سرش صدا می کنی که جنگ جائز نیست پس واگذاری افغانستان به بیگانه ها جائز است.
آقای سیاف همچنان از حکومت خواست تا مجاهدین را در جریان مذاکرات صلح دخیل بسازد.
او هشدار داده گفت که زمینه مشارکت در دفاع از وطن را برای مردم مساعد کند و در صورتی که خاک و نوامس افغان ها در خطر بیافتد آنان بی اجازه وارد جنگ خواهند شد.
او گفت که در مذاکرات صلح خط سرخ و ارزش های جهار در نظر گرفته شود و در اگر ارزش های جهاد در نظر گرفته نشود این صلح نیست بلکه تسلیم شدن به طالبان است.
در همین حال عبدالله عبدالله گفت که حکومت فعلی براساس قربانیهای نظامیان کشوراستوارایستاده است و نیز اراده محکم برای دفاع ازحق مردم کشوردارد.
همچنان در این مراسم محمدکریم خلیلی، معاون شورای عالی صلح گفت که صلح به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه باید به نتیجه دست یافت که در نهایت صلح برای مردم افغانستان با عزت باشد و نیز دیدگاه مخالفان رعایت شود.
آقای خلیلی با اشاره به ارزش های جهاد دست آورد سال های گذشته گفت که شورای عالی صلح خطوط سرخ را حفظ کرده و خواستار صلح با عزت است.
مراسم امروز به مناسبت دومین سالگرد وفات مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری پیشین در دانشگاه نظامی موسوم به مارشال فهیم در کابل برگزار شده بود.
در این مراسم عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، کریم خلیلی معاون شورای عالی صلح و معاون رییس جمهور پیشین و شماری از مقام های بلند رتبه دولتی و مجاهدین شرکت کرده بودند.
مارشال محمد قسیم فهیم در ۱۸ حوت سال ۱۳۹۲ بر اثر مریضی که عاید حالش بود در گذشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *