غنی: قوای مسلح بایستی برای بدترین حالات آماده باشد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری در تازه ترین اظهارات خویش در پیوند با گفتگوهای صلح  اعلام کرده که پیش از وقت است که بگوید صلح نتیجه نداده‌ است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وی در نشست خبری که با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در شهر کابل سخن می گفت اضافه کرد که به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان، به اردو و پولیس و امنیت ملی امر می کنم که باید برای بدترین حالت آماده باشد و برای بهترین حالت نیز برنامه داشت.

قرار بود که نشست مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در اولین هفته ماه مارس سال جاری میلادی در اسلام آباد برگزار شود اما گروه طالبان اعلام کرد تا زمانی‌که شرایط آنها پذیرفته نشود، وارد مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان نخواهد شد.

رئیس جمهور غنی گفت که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست، ابعاد منطقه‌ای و بین المللی این جنگ موضوع را پیچیده ساخته است.

آقای غنی سال ۲۰۱۵ را سال بقای افغانستان خواند و تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان با آنکه سال دشواری داشتند، تعهد خود را برای بقای دولت، قانون اساسی و ارزش‌های ملی بجا کردند.

او افزود که نیروهای مسلح افغانستان پای‌بند به قانون اساسی بوده و در شرایط دشوار و حین عملیات‌ نظامی در مناطق مختلف، حقوق بشر را رعایت کردند.

دبیرکل ناتو نیز از رهبری مستقلانه‌ نبردها توسط نیروهای افغان قدردانی کرد و سال ۲۰۱۵ را سال پر بار برای نیروهای امنیتی افغانستان خواند.

او افزود که راه اندازی بیش از ۲۰ هزار ماموریت هوایی که دو برابر ماموریت سال قبل از آن بود، یکی از دستاوردها است.

به نظر دبیرکل ناتو سهم‌گیری نیروی هوایی افغانستان در عملیات‌ نظامی نشان می‌دهد که این نیروها فعالتر شده‌اند و از توانایی خوبی نیز برخوردارند.

آقای استولتنبرگ گفت که ناتو به حمایتش از نیروهای افغان در بخش‌های آموزش، مشوره‌دهی و کمک به این نیروها از طریق ماموریت حمایت قاطع ادامه می‌دهد تا این نیروها در دراز مدت بتوانند از عهده محافظت از افغانها و سرکوب تروریسم برآیند.

دبیرکل ناتو البته پیشرفت‌های دوامدار دولت افغانستان را منوط به آوردن اصلاحات بیشتر کرد.

همچنین دبیرکل ناتو امروز با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، دولت وحدت ملی افغانستان در کابل دیدار کرد.

براساس خبرنامه ریاست اجرایی، در این نشست دو طرف در مورد نشست‌‌های وارسا و بروکسل که قرار است در سال روان میلادی در مورد افغانستان برگزار شود، صحبت کردند.

در این خبرنامه آمده است که دو طرف در مورد اصلاحات انتخاباتی٬ مبارزه با فساد ادارى و تامین بهتر حقوق بشر نیز صحبت کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *