استخراج غیرقانونی معادن بزرگ‌ترین منبع عایداتی گروه طالبان

فرانز میلیبند، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان اعلام کرده که استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان پس از قاچاق تریاک، منبع پُر درآمد مخالفان مسلح دولت در این کشور است.

وی استخراج غیر قانونی معادن را تهدید برای افغانستان خوانده و گفته است که اگر از آن جلوگیری نشود، روی امنیت افغانستان نیز تأثیر گذار خواهد بود.

میلیبند گفته است که استخراج غیر قانونی معادن در افغانستان عواید زیاد دارد و بخشی عمده آن، در اختیار گروه طالبان قرار می‏گیرد.

پیش از این، از شماری از ولایات کشور گزارش شده بودند که گروه طالبان معادن را به گونه غیر قانونی استخراج می‎کند.

همچنان محمد امان حمیم، والی غزنی گفته بود، طالبان شب هنگام به استخراج معادن در این ولایت می پردازند: بیش از ۴۵ مرکز معدن مختلف در غزنی وجود دارد و یک تعداد آن از سوی طالبان استخراج می شود.

از سوی دیگر، استخراج معادن به گونه غیر قانونی از سوی طالبان در ولایات غور، بدخشان و تخار نیز گزارش شده بود.

میلیبند می‌گوید که عواید معادن افغانستان به صدها میلیون دالر تخمین شده و اگر طالبان در نیم از استخراج آن سهم داشته باشند، یک منبع بزرگ مالی است.

وی به رادیو آزادی گفته است که اکنون تنها هشت درصد استخراج معادن در افغانستان به طور قانونی صورت می‌گیرد و متباقی آن غیر قانونی استخراج می‌شود.

به گفته میلیبند، جنگ سالاران، زورمندان محلی و برخی از مقامات حکومتی در قاچاق معادن افغانستان دست دارند.

وی همچنان هشدار داده است که اگر حکومت افغانستان جلوی استخراج غیر قانونی معادن را نگیرد، آن برای این کشور در آینده به یک خطر جدی تبدیل می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *