درگیری میان جمعیت و جنبش ده کشته برجای گذاشت

براساس اظهارات مقام‌های محلی در ولایت فاریاب و بلخ در شمال کشور درگیری میان دو قومندان محلی وابسته جنبش ملی اسلامی، به رهبری جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهوری و جمعیت اسلامی افغانستان، به رهبری، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور، ده کشته به جا گذاشته‌ است.

این درگیری در ولسوالی المار ولایت فاریاب رخ داد و واکنش عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ، و سید انور سادات، والی ولایت فاریاب را در شبکه‌های اجتماعی در پی‌ داشته است.

آقای نور که رئیس اجرائی جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، در صفحه رسمی فیسبوک خود، خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی نوشته “ما درچند جبهه بجنگیم.”

آقای نور، نیروهای وابسته به حزب جنبش ملی به رهبری آقای دوستم را متهم به آغاز درگیری کرده و گفته است:”در حالیکه نیروهاى منتسب به جمعیت در بخش‌هاى مختلف ولایت فاریاب عملا علیه طالبان مبارزه و ایستادگى می‌کنند، در یورش شب گذشته به علاوه طالبان، فرماندهانى از جنبش ملى نیز… بر مناطق ژنرال فاروق قاطع، از فرماندهان ارشد جمعیت اسلامى، یورش می‌برند.”

سید انور سادات، والی فاریاب و از اعضا جنبش ملی افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی با رد ادعای آقای نور، گفته است که جنگ فقط میان دو فرمانده محلی رخ داد.

وی گفت که شماری از ساکنان این ولسوالی که قبلا مهاجر شده بودند، می‌خواستند دوباره به خانه‌های خود برگردند که با مخالفت تعدادی از فرماندهان مواجه شدند.

آقای سادات گفته است که بعدا درگیری میان دو فرمانده روی داد و افزوده که فرمانده پلیس ولسوالی المار به جمعیت اسلامی افغانستان وابسته است. به گفته وی، وقتی او به موضوع رسیدگی نتوانست، از فرمانده پلیس ولسوالی قیصار نیروها به کمک او آمدند.

والی فاریاب تایید کرده که در این درگیری ده نفر از دو طرف کشته و حدود ۱۵ نفر زخمی شده‌اند. به گفته او ۸ نفر از کشته شده‌ها از هوادران حزب جنبش و دو نفر از هواداران حزب جمعیت بوده‌اند.

والی فاریاب گفته که این نوع تنش‌ها از گذشته‌های دور در ولایت فاریاب در قریه‌های دور افتاده وجود داشته‌است و هرگاه یکی از دو طرف قدرت گرفته، دیگری را از منطقه بیرون رانده است.

او درباره اظهارات آقای عطا گفت: “قضاوت از راه دور کار خوب نیست. میان نیروهای جمعیت و جنبش فاصله ایجاد می‌کند و آقای عطا از اختلاف مردم فاریاب سود برده‌اند.”

آقای سادات دامن زدن به این کار را درست ندانست و گفت که یکی از طرف های درگیر از فرماندهان جمعیت و دیگری مربوط به جنبش است. او این درگیری را میان دوحزب جنبش و جمعیت ندانسته و دلیل آنرا اختلاف‌های گذشته میان این افراد اعلام کرده است.

به گفته او اکنون یک واحد از نیروهای ارتش میان دو طرف درگیری مستقر شده و بزرگان محل برای میانجگیری و تحقیق به این ولسوالی رفته‌اند.

f

آقای عطا سرپرست ولایت بلخ افغانستان است

داکتر ذبیح فطرت، سخنگوی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با تایید این درگیری‌ها به بی‌بی‌سی گفت که حمله نیروهای وابسته به ژنزال دوستم بر ژنرال فاروق پرسش برانگیز است و باید از سوی حکومت پی‌گیری شود.

او گفته است که بلافاصله با دفع حمله گروه طالبان بر ولسوالی المار، دو فرمانده نیروهای وابسته به جنبش به نیروهای وابسته به جمعیت حمله کردند.

به گفته او درگیری تا ظهر روز گذشته، چهارشنبه، ادامه داشت و برادر ژنرال قاطع، رئیس بخش جوانان حزب جمعیت در فاریاب، نیز در جریان درگیری کشته شد.

به گفته آقای فطرت، دو فرمانده وابسته به جنبش (نظام الدین و حنیف الماری) با تجهیزات نظامی دولتی به مواضع نیروهای وابسته به جمعیت حمله کردند.

او خواستار واضح شدن این موضوع شد و گفت که در میان گذشته شدگان مقام‌های دولتی وجود دارند. آقای فطرت والی فاریاب را متهم کرده که بجای همدردی با نیروهای جمعیت، عکس العملی واکنشی از خود نشان داد.

پیش از این نیز، اختلافات میان این دو حزب بر سر پاره شدن عکس دوستم در مزار شریف بالا گرفته بود.

انفجار مین

همچنین مقام‌های پلیس ولایت فاریاب در شمال افغانستان اعلام‌کردند که در انفجار یک مین کارگذاری شده دراین ولایت ۱۵ غیر نظامی زخمی شده‌اند.

کریم یوریش، سخنگوی پلیس فاریاب به بی‌بی‌سی گفت که این مین در یک بایسیکل جاگذاری و امروز، پنجشنبه ۳۰ ثور(اردیبهشت) حوالی ساعت ۱۰ به وقت محلی در جاده “تربت جام” منفجر شد.

او گفت که یک زن و دو کودک در میان افراد زخمی شده بودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *