کنگره جمعیت برای تعیین رهبری به زودی برگزار خواهد شد

اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گویند به زودی به خاطر تشکیل نهادهای سیاسی و نقش بیش‌تر در سیاست افغانستان، کنگرۀ عمومی این حزب برگزار خواهد شد.

به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن “صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه کشور گفت که اکنون لازم است تا بیش‌تر از پیش صفوف جمعیت منسجم شود و به گونۀ جدی به سازمان‌دهی درونی‌اش بپردازد.

صلاح‌الدین ربانی در جریان سخنانش به تنش‌های اخیر میان اعضای حزب جمعیت و جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور در شمال افغانستان اشاره کرد.

آقای ربانی گفت که حزب جمعیت این موضوع را بررسی کرده که عمل‌کردهای افراد حزب جنبش ملی به ضد اعضا و طرف‌داران حزب جمعیت اسلامی به سود دشمنان است و به جای خشونت باید به مفاهمه و مذاکره توسل بجویند.

در هفته‌های گذشته درگیری‌هایی میان اعضای حزب جنبش مربوط به جنرال دوستم و افراد جمعیت اسلامی و عطا محمد نور، رییس اجرایی این حزب صورت گرفته و شماری از افراد نیز در آن کشته شده‌اند.

ربانی گفت که ادامۀ عمل‌کردهای خشونت‌آمیز جز زدودن صلح و هم‌زیستی، نتیجۀ دیگری در پی نخواهد داشت و حکومت وحدت ملی نیز باید روی‌دادهای ولایات شمال، به ویژه حوادثی که منجر به کشته‌شدن چند عضو جمعیت و رییس جوانان این حزب در فاریاب انجامید را مورد بررسی قرار داده عاملان آن را به پنجۀ قانون بسپارد.

صلاح‌الدین ربانی از گفت‌گوهای صلح حکومت نیز حمایت کرده با اشاره به گفت‌گو با حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار گفت که مخالفینی که در این اواخر به حکومت پیوسته‌اند باید اسلحه‌شان را تحویل داده، اجنداهای نظامی را کنار بگذارند تا زور و خشونت را از ادبیات سیاسی افغانستان حذف شود.

رییس حزب جمعیت اسلامی از عمل‌کردهای حکومت که خود بخشی از آن است نیز انتقاد کرد.

او گفت که متاسفانه حکومت به گونه‌یی که در توافق‌نامۀ ایجادش ذکر شده در بسیاری از موارد کوتاه آمده‌است.

وزیر خارجه گفت برگزاری لویه‌جرگۀ تعدیل قانون اساسی به خاطر تغییر ساختار نظام سیاسی و ایجاد پست نخست‌وزیری یا صدارت در ساختار نظام سیاسی افغانستان از اساسی‌ترین مسؤولیت به دوش حکومت است که آن را انجام نداده‌است.

این عضو ارشد حکومت با یادآوری از عدم اصلاحات در نظام انتخابات، تاخیر در برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی و برخی موارد دیگر گفت رهبران حکومت باید با وجود تاخیری که صورت گرفته در جهت تحقق این تعهدات گام بردارند، چون آیندۀ افغانستان بسته‌گی به عملی‌شدن توافق‌نامۀ ایجاد حکومت دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *