پاسخ گاه به‌نعل و گاه به‌میخ دولت، به خواست‌های معترضین

ارگ ریاست جمهوری به برخی از تقاضا های اعتراض کننده گان دیروز در کابل را، در پیوند به سربریده شدن هفتفرد ملکی در ولایت زابل، تن در داد.

به گزارش” شبکه تلویزیونی تمدن ”  در حالیکه شب گذشته رئیس جمهور غنی، در ارگ با نماینده های اعتراض کننده گان و همچنان بازمانده های قربانیان نشست فوق العاده با حضور مقامات بلند رتبه دولتی دایر کرد، و به اکثر   از تقاضا های مردم را پذیرفت.

معترضان خواهان تامین امنیت راه ها، عدالت خواهی، توقف کشتار غیر نظامیان، حفاظت از جان شهروندان و توجه به بازمانده های قربانیان شده اند.

بیشتر این تقاضا ها برمیگردد به تامین امنیت در مناطقی که باشنده هایش از آن نگران استند.

مصباح حسین فروغ یکی از نماینده گان اعتراض کننده هاست که دیشب در ارگ، بر تامین امنیت مناطقی از ولایت غزنی تاکید کرد:

” ما نه خواستار جنگ هستیم و نه خواستار نفاق در افغانستان هستیم. ما از حکومت وحدت ملی ولو حکومت نیم بند باشد، پشتیبانی کرده ایم و پشتیبانی میکنیم اما شرط اش اینست که به داد ما رسیده گی شود. “

رئیس جمهور غنی پس از شنیدن در خواست ها، دسته ای از آنها را پذیرفت.

آقای غنی گفت: برای امنیت چندین منطقه در یک فرصت زود توجه نهایی خواهد شد اما وی افزود که پذیرش و عملی سازی برخی تقاضا ها شاید زمانگیر باشد:

” پوسته های گیلان به سر چشم. به وزیر داخله هدایت واضح داده ام که پولیس محلی مورد اعتماد در گیلان ایجاد شود و در چند روز آینده، نه چند هفته، توجه به ورثه شهدا. به سر چشم. فعال سازی ولسوالی خاک افغان در اصل قبول، عملاً مشکلات ما را درک کنید. “

رئیس جمهور غنی به دنبال انتقاد گسترده اعتراض کننده های روز چهارشنبه در کابل که ده ها هزار تن را به جاده های مرکزی پایتخت کشاند، با نماینده های اعتراض کننده ها در ارگ دیدار کرد.

جمعیت انبوه در کابل از صبح تا شام در اعتراض های شان، از دولت شدیداً انتقاد کردند که برای رهایی گروگانان از نزد شورشیان در زابل اقدام نکرده و بالاخره هفت تن از آنها به شمول زنان و یک کودک نه ساله سر بریده شدند.

اما رئیس جمهور غنی گفت: از لحظه نخست گروگان گیری در ولایت زابل، عملیات برای نجات آنها ادامه داشته است.

به گفته رئیس جمهور، در این مدت شورشیان بیش از ۵۶ بار گروگان ها را از یک منطقه به جای دیگر انتقال دادند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان هم گفت که هیچگاهی در برابر مردم و خواست هایشان بی تفاوتی نشده است.

به گفته آقای عبدالله، تمامی توجه در روز های گذشته به این بوده که یک رویداد ناگوار صورت گرفته و حادثه دیگری واقع نشود:

” در دو روز گذشته همه دستگاه دولت از یک طرف به فکر رسیده گی به این وضعیت بوده، از یک طرف پاسخ گفتن به مردم که صدای نفرت و انزجار خود را بلند کردند و همدردی با مردم است، از یک طرف دیگر اینکه یک حادثه صورت گرفته، خدا نخواسته حادثه خرابتر صورت نگیرد. “

حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه هم در نشست دیشب در ارگ گفت که از نخستین لحظات گروگان گیری در زابل، حکومت رهایی این افراد را در اولویت کاری اش قرار داده است.

اما آقای محقق از برخی افراد و حلقاتی نام گرفت که گویا در تلاش بودند تا از اعتراض های چهارشنبه در کابل بهره برداری سیاسی کنند:

” اگر کسی در انتخابات شکست میخورد، برود دل مردم را به دست گیرد. کسانیکه در انتخابات شکست خوردند، کسانیکه پشت وزارت بودند، همه کسانیکه دست شان به یک چوکی نرسید، آمده و خون شهدا را بهانه می سازد. نه مصالح ممکلت، نه مصالح کشور، نه مصالح قوم، مردم هزاره را در مقابل ارگ ایستاده کن که مرگ و مرگ و ارگ و مرگ. “

معاون دوم ریاست اجرائیه همچنان مردم را به آرامش فرا خواند و گفت که همه روزه مناطق مختلف افغانستان شاهد نا امنی اند و قربانی های هر منطقه کشور نباید از یاد برده شود.

کابل تظاهرات مشابه دیروز را تقریباً هیچگاهی شاهد نبوده است. اعتراض کننده ها با حمل هفت جسد قربانیان در پایتخت، از صبح تا شب در جاده ها ماندند.

اما رهبران حکومت میخواهند تا اجساد قربانیان به زود ترین فرصت به خاک سپرده شوند و پس از آن، خواست اعتراض کننده ها دو باره شنیده شود و اگر باز هم تقاضای وجود داشت، به آن رسیده گی صورت گیرد.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *