ارگ: جلوی قاچاق آثار باستانی باید گرفته شود

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری در دیدارش با ایرینا بوکوا، رییس عمومی یونسکو ضمن ایجاد صندوق وجهی گفت که تاریخ و فرهنگ باید درک شود، میراث های فرهنگی حفظ شوند و جلوی قاچاق آثار تاریخی نیز گرفته شود.

اقای غنی اضافه کرد، باید باور داشته باشیم که افغانستان به ثبات خواهد رسید و مردمان زیادی از سراسر جهان به دیدن آثار تاریخی ما خواهند آمد و افغانستان می تواند از این طریق به عایدات زیادی دست یابد.

رئیس جمهور غنی خاطر نشان کرد که هر دختر و پسر افغانستان باید هویت تاریخی و میراث فرهنگی را به درستی بشناسد و پیرامون داشته های تاریخی این خاک معلومات داشته باشد.

این دیدار عصر روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری صورت گرفت.

خانم بوکوا رییس عمومی یونسکو گفت که میراث های فرهنگی می تواند روابط میان ملت ها را تقویت کند و پیوندهای فرهنگی را بیشتر ایجاد کند.

وی علاوه کرد که ما قدم های استراتژیک برمی داریم تا آثار تاریخی حفظ شود، صنعت خلاقیت ایجاد گردیده و زمینۀ کار نیز فراهم شود.

به گفته وی در افغانستان ظرفیت های بزرگ وجود دارد و ضرورت است که به خاطر کارگیری آن، نهادهای ملی تقویت گردند و افراد مسکلی آموزش داده شوند.

گروه تروریستی طالبان نیز هفته پیش به منطقه سرخ کوتل بغلان حمله کرد و ضمن تصرف این محل، آثار باستانی ان را تخریب کرد.

گفتنی است که سالانه تعداد زیادی از آثار باستانی کشور قاچاق می شود. چندی پیش گزارشی منتشر شده که تعدادی از مجسمه های بودایی در پاکستان فروخته شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *