وزارت داخله: طالبان بایو متریک ندارند

مقام های مسئول در وزارت داخله کشور گفته اند که ادعای سیستم بایومتریک نزد طالبان بی اساس است و این گروه هیچگونه دسترسی به آن ندارد.

وزارت داخله افغانستان با نشر اعلامیه ای نیز گفته است که از سیستم بایومتریک در ولایت های افغانستان فقط برای ثبت هویت افراد استفاده می شود و دستگاه های محلی این سیستم، قابلیت شناسایی هویت افراد را ندارد
اخیرا کاربران سایت های اجتماعی از جمله فیسبوک با نشر تصاویری نوشته اند که طالبان به سیستم بایومتریک دسترسی پیدا کرده و از این طریق آنان (طالبان) نیروهای امنیتی را مورد شناسایی قرار می دهند.
برخی از این کاربران نوشته اند که طالبان در ولایت قندوز افرادی را که از موتر پاین می کنند توسط این ماشین برقی مورد شناسایی قرار می دهند و کسانی که در ارگان های امنیتی کار کرده باشد بخوبی مورد شناسایی قرار می دهد.
در همین حال نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله کشور به صدای امریکا گفته است که این ادعا ها نادرست است زیرا به گفته او “سیستم بایومتریک” در مقر وزارت داخله قرار دارد و از آن بخوبی مراقبت می شود.
آقای دانش همچنان گفته است که امکان دسترسی شورشیان به این سیستم غیر ممکن است، او همزمان افزوده که بانک اطلاعاتی این سیستم در مقر وزارت داخله تحت مراقبت شدید قرار داشته و از محرمیت خاص برخوردار می باشد.
معاون سخنگوی وزارت داخله کشور گفته است که این یک جنگ روانی است که طالبان به راه انداخته و می خواهد که اذهان عامه را مغشوش کنند.

در این سیستم رنگ مو یا وزن به عنوان یک خاصیت بایومتریک در نظر گرفته نمی شود زیرا این مشخصات دایماً در حال تغییر می باشد در این سیستم رنگ مو یا وزن به عنوان یک خاصیت بایومتریک در نظر گرفته نمی شود زیرا این مشخصات دایماً در حال تغییر می باشد
وزارت داخله افغانستان با نشر اعلامیه ای نیز گفته است که از سیستم بایومتریک در ولایت های افغانستان فقط برای ثبت هویت افراد استفاده می شود و دستگاه های محلی این سیستم، قابلیت شناسایی هویت افراد را ندارد.
دانش اطمینان داده و می گوید که فقط چند فرد مسوول و مشخص به این سیستم دسترسی دارند و حتی جز و تام ها و قطعات وزارت داخله نیز به این سیستم دسترسی کامل ندارد.
سیستم بایومتریک
سیستم بایومتریک برای ثبت هویت و شناسایی نیروهای پولیس، بررسی سوابق مجرمان و همچنان برای ثبت و تشخیص هویت دارندگان و متقضایان پاسپورت و جواز رانندگی استفاده می شود.
بایومتریک به نوع خاصی از روش های امنیتی گفته می ‌شود که در آن برای کنترول دسترسی و برقراری امنیت از خواص قابل اندازه ‌گیری بدن انسان یا هر موجود زندهٔ دیگر استفاده می‌ شود.
در این سیستم رنگ مو یا وزن به عنوان یک خاصیت بایومتریک در نظر گرفته نمی شود زیرا این مشخصات دایماً در حال تغییر می باشد.
سیستم بایومتریک اما رنگ و مردمک چشم، نشان انگشت، دی ان ای و غیره مشخصات بدن انسان، ویژه گی های خاص دارند که در هر کس از بدو تولد تا زمان مرگ تغییر ناپذیر میباشد و بخوبی در این سیستم مورد شناسایی قرار می گیرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *