شورای امینت: گروگان‌گیری اوج ضعف مخالفین مسلح است

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که مخالفان مسلح دولت ربودن مسافرین افغان در شاهراه‌های این کشور را بخاطری بیشتر ساخته اند، تا ناکامی‌شان در میدان‌های جنگ را جبران کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” تواب غورزنگ سخنگوی این شورا می‌گوید همزمان با افزایش واقعات ربودن مسافرین، حکومت کار روی طرحی را آغاز کرده‌است که بر اساس آن امنیت مسافرین تأمین و از اختطاف‌ها جلوگیری خواهد شد.

آقای غورزنگ روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که با تطبیق این طرح، روش تازه مخالفین مسلح دولت هر چه زودتر خنثی خواهد شد.

وی گفت:

” شورای امنیت ملی افغانستان در این مورد بسیار زود یک طرح اساسی را پیشنهاد خواهد کرد پیش از اینکه این پلان خاص ترتیب شود به تمام نیرو‌های امنیتی افغانستان دستور داده شده‌است که بخاطر جلوگیری از اختطاف افراد ملکی از تمام امکانات به گونه موثر استفاده کنند.”

هر چند سخنگوی شورای امنیت ملی از ارائه جزییات در مورد این طرح حکومت خود داری کرد اما پیش از این وزارت داخله افغانستان گفته است که به اساس یک پلان جدید تیم‌های گزمه نیروهای امنیتی افغان در شاهراه‌های این کشور را بیشتر خواهند ساخت.

این در حالیست که مخالفان مسلح دولت از یک ماه بدینسو در مسیر شاهراه‌های کندز- تخار، کندز- کابل، کندهار- کابل و برخی مناطق دیگر افغانستان ده‌ها مسافر را گروگان گرفته اند.

 

در تازه‌ترین رویداد گروه طالبان در ولایت غزنی شش مسافر را و پیش از آن ۱۸۵ تن را در ساحه شنه تپه کندز و ۴۷ تن دیگر را در شاهراه کندز- تخار از موتر‌ها پائین و گروگان گرفتند.

طالبان مسلح گفته اند کسانی را که آنها ربوده و یا کشته اند، کارمندان دولتی هستند اما حکومت این افراد را مردم عام گفته است.

ربودن مسافرین در مسیر شاهراه‌ها خبر تازه نیست سال گذشته نیز چندین بار چنین واقعات تکرار گردید.

در این حال هیئت اداری و برخی از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که سلسله گروگان گیری مسافرین در شاهراه‌ها آنها را بسیار نگران ساخته و حکومت باید در این راستا اقدامات جدی روی دست گیرد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در جلسه روز شنبه این جرگه گفت که در ارتباط به ربودن مسافرین در شاهراه‌ها روز دوشنبه مسئولان امنیتی را به این جرگه فرا می‌خواند.

 

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه

وی افزود:

“در ارتباط به امنیت افغانستان و شاهراه‌های کندز، بدخشان و تخار، هلمند و ارزگان و سایر ولایات کشور ما روز دوشنبه مسئولین امنیتی را به ولسی جرگه دعوت کردیم.”

آگاهان امور امنیتی می‌گویند که واقعات ربودن مسافرین نگرانی‌های فراوانی را در بین مردم به میان آورده است و سفر کردن مطمئین از راه زمین را نیز با مشکل روبرو ساخته است.

جاوید کوهستانی یکی از این آگاهان می‌گوید، حکومت که مسئولیت حفظ جان مردم را دارد باید با افزایش پوسته‌های امنیتی و انجام گزمه‌ها نگذارد طالبان از این فرصت بیشتر استفاده کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *