ناتو و تعهد پنج میلیارد دالری تا سال ۲۰۲۰

حکومت افغانستان از تلاش و پیشنهاد نظامیان امریکایی مبنی بر ادامۀ کمک های پنج میلیارد دالری تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای افغانستان استقبال می کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان گفت که پس از ائتلاف میان گروه طالبان و القاعده، حالا جامعه بین المللی انگیزۀ بیشتر دارد تا حکومت افغانستان را در عرصۀ مبارزه بر ضد دهشت افگنی بیشتر کمک کند.

گفته می شود که این کمک ها “هم برای طالبان و هم برای سایر گروه های دهشت افگن که درافغانستان می جنگند، نشان می دهد که کشورهای مختلف جهان درمبارزه علیۀ گروه های تروریستی درکنار مردم افغانستان است، هم دربخش حمایت های تجارتی و در سایربخشها.”

اظهارات مقامات افغانستان یک روز پس از آن صورت می گیرد که جنرال اسکِپ دیوس، قوماندان نیرو های حمایت قاطع در افغانستان، در کابل طی کنفرانس خبری خواهان کمک سالانه پنج میلیارد دالری برای قوای افغانستان تا سال ۲۰۲۰ شد.

آقای دیوس همچنین گفته است که این موضوع در اجلاس ناتو که قرار است در اوایل ماه جولای در وارسا، برگزار گردد، مطرح خواهد شد.

به گفته وی توافق جدی موجود است تا کشور های عضو ناتو به کمک های شان برای نیرو های امنیتی افغان ادامه دهند.

در اجلاس مشابه سال ۲۰۱۲، اعضای ناتو توافق کردند با خروج قوای بین ا المللی از افغانستان، آهسته آهسته، کمک های مالی شان را برای افغانستان کاهش دهند.

اما جنرال دیوس می گوید که حالا شرایط نسبت به سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ تغییر کرده و نیاز است قوای افغانستان برای مدت زمان بیشتری مورد حمایت قرار گیرد.

در همین حال، تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در مصاحبۀ با رادیو آشنا گفت که ادامه کمک های جامعه بین المللی برای قوای امنیتی افغانستان، پیام واضحی برای گروه های دهشت افگن در آن کشور دارد.

آقای غورځنگ گفت “پیام واضح است که ما علیۀ دشمن خود یعنی دشمن افغانستان، دشمن متحدین ما که تروریزم است متحد هستیم و اردو و قوای مسلح افغانستان از همکاری همه جانبۀ کشورهای متحد ما برخورداراست.”

در پهلوی تجهیز و آموزش قوای افغان، مقامات آن کشور تلاش دارند قوای هوایی افغانستان نیز تقویت بیشتر یابد.

آقای مرتضوی می گوید که در این راستا تلاش های حکومت افغانستان مستمر بوده و تا اندازۀ نتایج مثبت را در قبال داشته است.

در حال حاضر، قوای افغانستان از سوی جامعه بین المللی تمویل می گردد و تنها ایالات متحده، سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دالر برای نیرو های امنیتی افغانستان کمک فراهم می کند.

سایر کشور ها، سالانه حدود یک میلیادر دالر قوای افغانستان را کمکم می کنند. اما حکومت افغانستان فقط اندکی بیش از ۴۰۰ میلیون دالر هزینه مصارف قوای خود را تمویل می کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *