پاکستان هزاران پناه‌جوی افغانی‌را بازداشت کرد

مقام‌ها در قنسول‌گری افغانستان در شهر پشاور پاکستان گفته‌اند که در چند روز اخیر بیش از هفت هزار پناهجوی افغان در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان بازداشت شده‌اند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “عبدالله وحید پویان، جنرال قنسول افغانستان در پشاور گفته است که آزار و اذیت پناهجویان افغان در پاکستان به آخرین حد خود رسیده است.
آقای پویان همچنان گفته است که نزیک به ۱۰ هزار خانواده‌ی پناهجوی افغانستان تعهد سپرده که پس از عید سعید فطر به‌گونه‌ی داوطلبانه به افغانستان باز می‌گردند.
آقای پویان به طلوع نیوز گفته است: «متأسفانه پس از جنگ تورخم آزار و اذیت پناهجویان افغان به آخرین حد رسید و من و سفیر افغانستان با پرویز ختک وزیر اعلای خیبرپختونخوا دیدار کردیم تا مشکل حل شود.»
در همین‌حال دولت پاکستان در نظر دارد که با افغانستان و کمیساریای عالی ملل متحد در امور پناهندگان راجع به انتقال مهاجران افغان به کمپ‌هایی در داخل کشور گفت‌وگو کند.
در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان آمده است که در این مذاکرات «راه‌های بازگشت زودتر و احتمال انتقال تدریجی مهاجران افغان از پاکستان به مناطق امن افغانستان بررسی می‌شود.»
از سوی هم عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، از مهاجرین افغان خواسته که از پاکستان به کشور خود برگردند.
آقای زاخیلوال روز پنج‌شنبه در ایالت خیبر پختونخوا با نمایندگان پناهجویان افغان دیدار کرده است. نمایندگان پناهجویان در این دیدار نیز گفته‌اند که به‎صورت داوطلبانه به افغانستان برخواهند گشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *