خلیل اندرابی تا حکم محکمه بعدی آزاد شد

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید به زود ترین فرصت نتایج بررسی‌هایش را در بارۀ دوسیه خلیل اندرابی به ستره محکمه می‌فرستد.

این سارنوالی می‌گوید تا هنگامی که محکمه بالای این مقام پیشین امنیتی حکم صادر نکرده‌است، از بند آزاد خواهد بود.

بصیر عزیزی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت بررسی‌ها در پیوند به دوسیه اندرابی ادامه دارد و این اداره به زودترین فرصت نتایج بررسی‌هایش را در این باره به نهاد های قضایی خواهد سپرد.

 

عزیزی: افرادی که به لوی سارنوالی معرفی می‌شوند حالت اصلی را دارند.

آقای عزیزی می‌گوید:

“بررسی‌ها بر سر دوسیه آقای اندرابی از سوی لوی سارنوالی و وزارت داخله به گونه مشترک ادامه دارد. مطابق قوانین نافذه کشور تا هنگامیکه محکمه حکم نکرده‌است هر گونه اظهار نظر در این باره خلاف قانون است. افرادی که به لوی سارنوالی معرفی می‌شوند حالت اصلی را دارند و پیش از حکم محکمه اگر این افراد به کار شان ادامه می‌دهند، در مغایرت با قوانین نیست.”

خلیل اندرابی قوماندان امنیه پیشین میدان وردک، بیش از سه هفته پیش زمانی از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شد که قاری ظاهر مسئول استخبارات طالبان در بغلان، در موتر وی گرفتار شد.

دوسیه خلیل اندرابی از سوی ریاست جمهوری به لوی سارنوالی فرستاده شده، اما آقای اندرابی در حال حاضر آزاد است.

 

قاری ظاهر مسئول استخبارات طالبان در بغلان، در موتر آقای اندرابی گرفتار شد.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن”پس از این رویداد، خلیل اندرابی در صحبت با رادیو آزادی این همه را بر خودش یک اتهام و دسیسه دانست و یک منبع حکومتی گفت این مقام امنیتی محلی به ضمانت رها شده‌است.

خلیل اندرابی در صحبتی با رادیو آزادی با رد شایعاتی که وی به ترکیه فرار کرده‌است می‌گوید که در افغانستان است و پس از بررسی نهاد های عدلی و قضایی حاضر به هر گونه پاسخگویی برای مردم خواهد بود.

آقای اندرابی می‌گوید:

“قضیه زیر بررسی امنیت ملی است، معاون اول امنیت در پارلمان گفته‌اند که آقای اندرابی پایش در این قضیه دخیل نیست و گفته است که جرم یک عمل شخصی است و کار ما در این باره ادامه دارد. من هر زمانی که آنان خواسته باشند حاضر به پاسخگویی هستم.”

پیش از این رئیس جمهور غنی هیئتی را متشکل از نهاد های عدلی، قضایی و امنیتی برای بررسی و روشن شدن این موضوع گماشته‌است.

ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است اگر ثابت گردد که خلیل اندرابی قوماندان امنیه پیشین میدان وردک با مخالفان مسلح همکاری داشته‎است، مجازات خواهد شد.

 

عبده: حکومت نباید در مورد قضیۀ اندرابی غفلت بکند.

اینکه خلیل اندرابی به ضمانت کدام شخص رها شده‌است و آیا آزادی فردی از بند که به اتهام دست داشتن با هراس افگنان بازداشت شده‌است، جنبه قانونی دارد؟

محمد عبده عضو کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه می‌گوید:

“اسنادی که بر علیه قوماندان امنیه میدان وردک وجود داشته است و با توجه به وی موقف نظامی داشته‌است، حکومت نباید در این باره غفلت بکند و وی را با قید ضمانت رها سازد. باید وی سلسله مراتب خود را در قسمت رفع اتهام خود سپری کند در صورت گرفتن برائت می‌تواند آزاد باشد در غیر آن آزادی در بدل ضمانت درست نیست.”

پیش از این حکومت افغانستان پذیرفته است که دست‌های در درون نظام با هراس افگنان همسویی و همکاری دارند.

محمد عبده منشی کمیسیون عدلی و قضایی ولسی جرگه می‌گوید این مقام پیشین محلی با اسناد و شواهد بازداشت شده‌است و جرم وی مشهود است و حکومت افغانستان باید در این باره دست به کار شود.

این عضو ولسی جرگه عواقب حضور افرادی را که بر ضد نظام فعالیت می‌کنند خطرناک و تکان دهنده می‌گوید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *