زاخیلوال ادعای اسلام آباد مبنی بر دخالت کابل در حوادث بلوچستان را بی اساس خواند

سفیر کشور در پاکستان در اشاره به حالات بلوچستان گفت حالات امنیتی در منطقه می‎تواند با تغییر سیاست اسلام آباد بهتر شود.

به گفته او این خبرها که گویا کابل و یا دهلی جدید در حوادث بلوچستان دست دارد، بی اساس می‌باشد.

سفیر قبلی پاکستان در اسلام آباد گفته‎است که از زمان تشکیل پاکستان به این سو وضیعت بلوچستان به اندازه امروز پیچیده نبوده‎است.

پاکستان اکثر اوقات هند را بخاطر نا آرامی‌ها در بلوچستان ملامت می‌کند و بعضی از پاکستانی‌ها می‌گویند که در حمله انفجاری در پیشروی یک شفاخانه در شهر کویته که در آن بیش از ۷۰ تن کشته شدند، هند و افغانستان دست داشتند.

پاکستان اکثر اوقات هند را بخاطر نا آرامی‌ها در بلوچستان ملامت می‌کند.

سفیر افغانستان در اسلام آباد حضرت عمر زاخیلوال این اتهامات را بی اساس خواند و در همین حال سفیر سابق پاکستان در واشنگتن حسین حقانی هم به یک ترتیبی این اتهام را رد می‎کند که در نا آرامی‎های بلوچستان کابل و یا دهلی جدید دست داشته باشند. حقانی به مجله اتلانتیک گفته است بلوچ‎ها از چندین سال به این سو مبارزه مسلحانه را علیه حکومت پاکستان شروع کرده‎اند و این تلاش‎ها همیشه به سطح پایین وجود داشت. گاه ناگاهی پاکستان، افغانستان و هندوستان را به ایجاد این نا آرامی‎ها متهم می‎سازد اما هیچ‎گاه کدام سندی را ارایه نکرده‎است.

از سوی دیگر هند می‎گوید که بلوچ‎ها خواهان کمک این کشور می‎باشند. صدر اعظم هند نریندرا مودی در ۱۵ اگست در سخنرانی که به مناسبت روز استقلال هند بود گفت که حکومت پاکستان با مردم بلوچستان رفتار بی‎رحمانه دارد. مودی افزود افتخار می کند که مردم بلوچستان، کشمیر و گلگت به سمت هندوستان می‎نگرند و از این کشور خواهان کمک می‎باشند.

مجله اتلانتیک می‎نویسد نشر خبرهای دقیق در مورد بلوچستان کار آسان نیست زیرا در آن‎جا تعداد خبرنگاران بسیار کم اند و مشکلات این منطقه ریشه‎های قدیمی و سابقه دارند. در دهه ۱۹۷۰ جدایی خواهان بلوچ یک مبارزه مسلحانه پنج‎ساله را پیش بردند که درآن تعداد زیاد افراد کشته شدند.

قوای امنیتی پاکستان بزرگان بلوچ را به قتل رسانده‎اند و گروه‎های حقوق بشر می‎گویند در ده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در بلوچستان ناپدید شده‎اند.

نشریه اتلانتیک می نویسد نا آرامی‎های فعلی بلوچستان شدید است در آن‎جا جسدها در کنار سرک افتاده بودند، قبرهای دسته جمعی پیدا شده‎اند، قوای امنیتی پاکستان بزرگان بلوچ را به قتل رسانده‎اند و گروه‎های حقوق بشر می‎گویند در ده سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر در بلوچستان ناپدید شده‎اند.

به نظر حسین حقانی بخش اعظم بلوچستان تحت کنترول حکومت پاکستان نیست و حکومت ایالتی بلوچستان هم در شرایطی انتخاب شده‎است که احزاب بلوچ در انتخابات سهم نگرفتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *