سپیدار: تهاجم دشمن به زودی خنثی خواهد شد

نقاط مختلف افغانستان از یک ماه به این طرف دستخوش ناآرامی‌های جدی و حتا در برخی موارد دست به دست شدن ولسوالی‌ها به دست گروه طالبان و نظامیان افغان شده است.

وضعیت بد امنیتی و شدت گرفتن جنگ در کندز، بغلان، بدخشان، ننگرهار، تخار، هلمند، نورستان و پکتیا نشان می‌دهد که جنگجویان مخالف مسلح دولت این کشور، به تحرکات شان افزایش داده اند.

به سلسلۀ ناامنی‌ها در شمال‌شرق افغاستان، ولسوالی خواجه‌غار تخار در هم‌جواری ولسوالی امام صاحب کندز، دیشب به دست طالبان افتاد؛ ولی نظامیان افغان توانستند که دوباره کنترول آن ولسوالی را به دست بگیرند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، در جلسۀ امروزی شورای وزیران این تحرکات را “موج بزرگ سراسری تهاجم دشمن” خواند؛ اما گفت “در جریان روزها و هفته‌های آینده که در پیشرو داریم، این موج بسیار بزرگ از تهاجم که سراسری در نقاط مختلف کشور ما آغاز شده از طرف دشمنان این کشور، دفع شود”.

وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان، در هفته‌های اخیر برای مردم این کشور قناعت‌بخش نیست. از مردم عام گرفته تا تاجر و سرمایه‌گذار و حلقات سیاسی، از بروز اختلافات میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، نگران وضعیت موجود اند.

حتا برخی آگاهان می‌گویند، این تنش‌ها فرصت را برای مخالفین مسلح دولت مساعد می‌سازد تا از خلاهای به میان آمده به نفع خود استفاده کنند.

اما رئیس اجرائیه افغانستان گفت، در این کشور مسایل سیاسیِ که رخ می‌دهد و بحث‌های که میان مقامات بلندپایۀ حکومت صورت می‌گیرد، برای حفظ منافع ملی است.

آقای عبدالله تأکید کرد بحث‌ها روی تطبیق موافقتنامۀ سیاسی – که آن را اصل حکومت وحدت ملی خواند- هیچگاهی به معنی این نیست که نیروهای امنیتی پشتیبانی عام و تام دولت و مردم را از دست بدهد.

این در حالی است که پس از کشیدگی‌ها میان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، یک بار این دو مقام حکومتی به روز چهارشنبۀ گذشته رو در رو ملاقات کردند. در این ملاقات عبدالله عبدالله بر اساس اظهارات منبعی از ارگ، ۳۳ مورد خواست را با رئیس جمهور در میان گذاشته است.

ریاست اجرائیه افغانستان نیز به صدای امریکا تأیید کرد که این خواست‌ها در چهار بخش به خاطر تأمین عدالت و حفظ منافع ملی مطرح شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *