غنی: رسانه‌های پاکستانی اخبار جنگ افغانستان را پوشش نمی‌دهند

 محمد اشرف غنی رئیس جمهوری کشور در سفر دو روزه اش به هند با مقامات این کشور، سه تفاهم نامه همکاری را امضا کرد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” شیدا محمد ابدالی سفیر کشور در دهلی نو در مورد این تفاهم نامه‎ها مطالبی را با رسانه ها شریک کرده است که:

“تفاهم نامه اول تبادله زندانیان بین دو کشور، تفاهم نامه دوم همکاری در سیستم عدلی و قضایی وهمچنان مسایل تجارتی و تفاهم نامه سوم همکاری در قسمت تکنالوژی معلوماتی بود. “رئیس جمهور افغانستان در هند اظهارات پاکستان را محکوم کرد که گویا طالبان خوب و بد وجود دارند.

محمد اشرف غنی گفت، این کوتاه فکری است که اگر بگویم کسی که در کشور ما می‎جنگد، طالب خوب و کسی که در پاکستان می‎جنگد، طالب بد است.

رئیس جمهور غنی، بعد از آن در مورد انکشاف تجارت با هند سخن گفت و افزود، توقع دارد که در پنج سال آینده حجم تجارت بین دو کشور تا ده ملیارد دالر برسد.
نریندرا مودی در این ملاقات گفت، کشورش یک ملیارد دالر به افغانستان کمک می‎کند.

 

هند این پول را در برنامه‎های ملی و انکشافی افغانستان به مصرف می‎رساند و به سطح وزرا روی جزئیات مصرف موثر آن کار صورت می‎گیرد.

رئیس جمهور افغانستان در جریان این سفر دو روزه خود دیروز همچنان با رئیس جمهور هند پرانات موکرجی ملاقات کرد و سپس به انستیتوت مطالعات و تحقیقات دفاعی دهلی جدید رفت و در آنجا سخنرانی نموده گفت، در جنوب آسیا دو جنگ ادامه دارد، یکی جنگ افغانستان که یک جنگ داخلی نه، بلکه یک جنگ منطقوی است و دوم جنگ پاکستان که همین اکنون ادامه دارد.

محمد اشرف غنی اضافه کرد، رسانه‎های پاکستان از جنگ در این کشور گزارش نمی‎دهند و لازم است که رسانه‎ها از آن گزارش ارایه کنند تا از نیازمندی مردم باخبر شده و به آن رسیده‎گی شود.

از رئیس جمهور اشرف غنی در باره آزادی بلوچستان پرسیده شد، او در پاسخ گفت، حکومت اش در امور داخلی کشوری مداخله نمی‎کند.

 

رئیس جمهور غنی افزود که این کوتاه فکری است که تروریستان به خوب و بد تقسیم شود، طوری‎که تروریست خوب آنانی باشند که بر کشورهمسایه حمله می‎کند و تروریست بد تروریستانی باشند که کشور خود ما را مورد حمله قرار می‎دهند.

از رئیس جمهور غنی در مورد بستن بندر تجارتی واگه پرسیده‎شد، او گفت:

در این مورد باید نگران نباشیم.” زیرا، به گفته وی آن‎ها از راه هند، چین و ایران راه خود را باز کرده‎اند. او افزود، هر کشوری که تلاش کند، راه این دو کشور بزرگ یعنی هند و افغانستان را مسدود نماید، آن‎کشور خود محصور خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان در نشست مشترک تاجران افغان و هند هم سخنرانی کرد و گفت، امیدوار است که در پنج سال آینده تجارت بین هند و افغانستان از ده ملیارد دالر بلندتر رود.

سال گذشته حجم تجارت بین هند و افغانستان، ۶۴۳ ملیون دالر بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *