پسته گل از زندان مخالفین مسلح فرار کرد

یک دختر ۱۷ ساله بادغیسی موفق به فرار از زندان طالبان در این ولایت شد. این دختر می گوید توسط طالبان به شدت شکنجه شده است. او می گوید که بدلیل تن ندادن به ازدواج اجباری با پسر کاکایش به زندان طالبان افتاده بود.

این دختر جوان بادغیسی «پسته گل» نام دارد و باشنده اصلی ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس است.

او می گوید نه ماه قبل از سوی افراد گروه طالبان در محل زنده گی اش ، به جرم سرپیچی از فیصله بزرگان قومی و پدرش به زندان افتاده است.

پسته گل می گوید زمانیکه خردسال بوده ، پدرش او را به نام پسر کاکایش نموده و سال گذشته بعد از فوت پدرش زمانیکه نکاح اجباری پسر کاکایش را رد نموده ، این ظلم بر او روا داشته شده است.

او میگوید هنگامی که در بند طالبان بوده با شکنجه های سخت این گروه در یک زندان تاریک و وحشت ناک روبرو شده که در روزهای عید قربان موفق به فرار شده است.

این دختر می گوید “وقتی خورد بودم پدرم من را به نام پسر برادرش کرده بود و حتی فاتحه یا نکاح هم نکرده بودند تنها در حد یک گپ بود، زمانی که پدرم فوت کرد پسرکاکایم به خانه ما آمد و می خواست مرا با خود ببرد ولی برادرم گفت این دختر جوان شده و باید پیشکش بدهید که پسر کاکایم قهر کرد و رفت.

پسته گل می افزاید که “بعد از چند روز پسر کاکایم دوباره با چند طالب برگشت و من و برادرم را به زور با خود بردند و زندانی کردند، بعد از چند روز برادرم را آزاد کردند ولی من را ۹ ماه زندانی نمودند و زیاد لت و کوب کردند.”

مقام های امنیتی ولایت بادغیس نیز میگویند این دختر با ضمانت بزرگان قومی برای سپری نمودن ایام عید به خانه اش رفته بوده که به همکاری برادرش موفق به فرار از ولسوالی بالامرغاب شده است.

عبدالعزیز امانی، آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بادغیس می گوید این دختر بعد از پوشیدن لباس پسرانه و دو شب پیاده روی موفق شده تا خود را به یک پسته سربازان محافظت عامه در ولسوالی مقر بادغیس تسلیم نماید.

امانی می گوید “دختر در حدود ۱۷ الی ۱۸ ساله است که پدرش او را به پسری داده که سن اش از او کمتر بوده و دختر با او موافق نبوده، بعداً این دختر را طالبان گرفته و او را وولچک و زولانه کردند، بعد در شب های عید طالبان او را تحت ضمانت پس به خانه اش فرستاده اند تا این روزها را در خانه سپری کند و این دختر از فرصت استفاده کرده و با پوشیدن لباس مردانه از خانه فرار کرده و دو شب پیاده امده تا به ولسوالی مقر خود را به محافظت عامه تسلیم کرده و امروز قوماندانی امنیه ولسوالی مقر او را به قوماندانی امنیه شهر قلعه نو آورده و تسلیم کردند.”

همزمان زرغونه شیرزاد رئیس امور زنان ولایت بادغیس می گوید در گذشته نیز پسته گل در ارتباط به این ازدواج اجباری دست به شکایت زده بود که با پا درمیانی بزرگان قومی مشکل شان حل شده بود.

خانم شیرزاد دلایلی چون فقر، تنگ دستی و سطح پایین آگهی خانواده ها از حقوق اطفال و زنان باعث بروز چنین واقعاتی میداند.

هم اکنون این دختر جوان در یک خانه امن در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس به سر میبرد و تا بحال از خانواده اش خبری در دست نیست.

پسته گل از جکومت افغانستان میخواهد تا با راه اندازی عملیات نظامی در منطقه زنده گی اش طالبان را از بین برده و زمینه زنده گی صلح آمیز را برای مردم فراهم نمایند.

سال گذشته نیز نزدیک به یکصد واقعه خشونت علیه زنان در ولایت بادغیس به ثبت رسیده بود که بیشترین آنها مربوط به ازدواج های اجباری و زیر سن بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *