ترکتباران پشت عبدالله را خالی کردند

چندتن از چهره‌هایی که در جریان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ در چارچوب تیم اصلاحات و هم‌گرایی از داکتر عبدالله عبدالله حمایت کرده بودند، با سپری‌شدن دومین سال از ایجاد حکومت وحدت ملی هم‌کاری‌شان را با این تیم رییس اجرایی و حکومت قطع کردند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این افراد به شمول وحیدالله شهرانی وزیر پیشین معادن و پترولیم  طی همایشی نارضایتی‌شان را از داکتر عبدالله و حکومت وحدت ملی اعلام داشتند.

آقای شهرانی که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ نامزد معاون قیوم کرزی در انتخابات ریاست جمهوری بود و در دور دوم از تیم اصلاحات و هم‌گرایی به رهبری داکتر عبدالله حمایت کرد، خاطرنشان ساخت که به دلیل ارزش‌های جهادی و اصلاحات و هم‌گرایی بین مردم، حضور نخبه‌گان سیاسی و سیاست میانه‌روی از عبدالله عبدالله حمایت کردند و در هم‌آهنگی با دیگر اقوام یک حرکت ملی انجام دادد تا انتخابات قومی نشود.

شهرانی افزود که آنان در دور دوم انتخابات ۴۵۰هزار رای که سومین بزرگ‌ترین آرا بود را به نفع داکتر عبدالله رقم زدند اما پس از مراسم تحلیف آرزوی مردم افغانستان برآورده نشد.

به گفتۀ وحیدالله شهرانی در این قضیه عدم تعهد، عدم وفاداری و کم‌بود ظرفیت در وجود داکتر عبدالله که در آن زمان هم‌کاری‌اش کردند، یکی ازعوامل عمده‌ای‌ست که اکنون آنان از هم‌کاری با او کنار کشیدند.

وزیر پیشین معادن و پترولیم هم‌چنان از افزایش مشکلات امنیتی، اقتصادی، فرار مغزها، بحران مهاجرت و دیگر مسایل یادآوری کرده گفت که پیش از انتقال قدرت و پس از سقوط طالبان ،مردم شاهد پیش‌رفت‌هایی بودند ولی اکنون موج بی‌باوری و بی‌اعتمادی در بارۀ آیندۀ مردم افغانستان ایجاد شده و بنا بر ضعف مدیریت در دوسال گذشته، دست‌آوردهای گذشته در حال از بین رفتن است.

هرچند این نخستین‌باری‌ست که حامیان یکی از طرف‌های دو رهبر حکومت طی همایشی از هم‌کاری با آنان اظهار پشیمانی می‌کنند، اما نارضایتی‌ها تا کنون بارها از سران حکومت صورت گرفته‌است.

این در حالی‌ست که حکومت وحدت ملی وارد دومین سال ایجادش شد اما تا به حال این رهبران حکومت نتوانسته‌اند مواد توافق‌نامۀ تشکیل حکومت را عملی کنند.

از جمله موارد مهم در توافق‌نامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی برگزاری لویه‌جرگۀ قانون اساسی و اصلاحات نظام انتخاباتی بود که هم‌چنان تطبیق‌ناشده باقی مانده و انتقادهای زیادی را در پی داشته‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *