غنی و عبدالله با دستان پر به‌خانه بر می‌گردند

کنفرانس دو روزۀ بروکسل در مورد افغانستان با وعدۀ کمک چندین میلیارد دالری اتحادیه اروپا و کشور های جهان به پایان رسید.

نوین میمسا کمیشنر بین المللی همکاری و توسعۀ اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل کمک مالی جامعه جهانی را اعلام کرده گفت:

“من خوشحالم که همه ما امروز کمک قابل توجۀ ۱۵ میلیارد و دوصد میلیون دالری را اعلام کردیم. پانزده اعشاریه دو میلیارد دالر برای چهار سال آینده.”

بیش از ۷۵ کشور و ۲۵ سازمان و نهاد اشتراک کننده گفتند که این پول تا سال ۲۰۲۰ میلادی در امور ملکی عمدتاً برای ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان کمک خواهد شد.

فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی که در نشست خبری پس از اعلان وعده کمک با افغانستان صحبت می‌کرد گفت که بیشترین بخش کمک از جانب اتحادیۀ اروپاست که به ۵.۶ میلیارد دالر می‌رسد.

رئیس جمهور غنی هم در همین نشست خبری اشتراک داشت. او از این تعهد جامعه جهانی استقبال کرده گفت:

“این یک تعهد است. تطبیق این وعده به جامعه بین المللی نه بلکه به ملت افغانستان بستگی دارد.”

جامعه جهانی در بدل این وعده از حکومت افغانستان هم تقاضا هایی دارد از جمله آوردن اصلاحات در بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در حاشیۀ کنفرانس در صحبت با خبرنگاران دیروز در بروکسل گفت، جامعه جهانی یکبار دیگر ثابت ساخت که در کنار افغانستان است و بخاطر اعتماد بالای حکومت وحدت ملی حاضر به اعلان وعدۀ کمک دراز مدت با افغانستان شده‌است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپایی در سخنرانی خود گفت که باوجود چالش های فراوان کشورهای تمویل کننده، جامعه جهانی پس از پانزده سال حضور در افغانستان هنوز هم به ادامه کمک با حکومت و مردم افغانستان متعهد است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *