رخداد تلفات در بزکندهاریِ شهر کندز، زیر ذره بین هیئت اعزامی دولتی

مقامات امنیتی ولایت کندز می‎گویند، هیئت اعزامی از مرکز برای بررسی کشته شدن غیرنظامیان در کندز امروز یکشنبه تحقیقات اساسی خود را آغاز می‎کند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی  تمدن ” این هیئت دیروز وارد کندز شد و کارهای ابتدایی را در این زمینه انجام داد.

ریاست این هیئت را هلال الدین هلال معاون وزارت دفاع به عهده دارد و در ترکیب آن مشاور امور دینی ریاست جمهوری افغانستان و چند جنرال وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی افغانستان، شامل اند.

سید محمود دانش سخنگوی والی کندز می‎گوید، هیئت در روز اول کار خود با خانواده و وابستگان قربانیان حادثه دیدار کرده کمک‎های حکومت افغانستان را به آن‎ها رساند. اما به گفته محمود دانش این هیئت کار اساسی شان را امروز (یکشنبه) آغاز می‎کند.

 

سخنگوی والی کندز اضافه کرد که این هیئت وضعیت امنیتی کندز را نیز بررسی می‎کنند.

این در حالیست که قوماندانی نیروهای بین المللی در افغانستان گفته‌است که تحقیقات ابتدایی آن‎ها نشان می‎دهد که در نتیجه حملات هوایی به حمایت از نیروهای افغان در این هفته در ولایت کندز، تلفاتی ملکی به دنبال داشته‎است

 

جنرال جان نکلسن قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در یک اعلامیه، در ارتباط به کشته شدن غیر نظامیان در کندز ابراز تاسف کرده گفت

او گفت، از بین رفتن بی گناهان یک “تراژیدی” بوده و آن‎ها با خانواده‎های قربانیان همدردی می‎کنند.

اما سوال در اینجاست که آیا ابراز تاسف کار ساز است و می‎تواند، درد مردم را تسکین بخشد؟

 

هلال: تاسف هیچ چیزی را درمان کرده نمی‎تواند.

محمود دانش سخنگوی والی کندز شام دیروز در ادامه صحبت با رادیو آزادی در پاسخ به این سوال از گفته‎های هلال الدین هلال رئیس هیئت در یک کنفرانس خبری که او هم حضور داشت، نقل قول کرده گفت:

” آقای هلال به رسانه‎ها گفت، تاسف هیچ چیزی را درمان کرده نمی‎تواند، بدون شک. ولی این‎که هموطن خود را از دست دهیم، اگر کار دیگر نتوانیم انجام دهیم، حد اقل پیام تسلیت ابراز می‎داریم و خود را در غم شان شریک می‎دانیم.”

آقای دانش از قول جنرال هلال افزود که رسیده‎گی به قربانیان این حادثه، بررسی عاملین حادثه و پیگرد قانونی آنانی که مقصر هستند، وظیفه این کمیسیون در چند روز آینده‎است.

چهار شب پیش، در نتیجه حمله هوایی به حمایت از نیروهای افغان در منطقه بز کندهاری کندز، ۳۱ غیر نظامی، ۳ عسکر افغان و ۲۶ جنگجوی طالب کشته شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *