سه میلیون کودک از حق آموزش محروم اند

۲۰ نوامبر، برابر است به روزجهانی کودک، از این روز در سراسر جهان گرامی‌داشت به عمل می‌آید که افغانستان نیز همه ساله از این روز با دادن آمار و ارقام تجلیل می‌کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “مسؤولان وزارت معارف/آموزش و پروش می‌گویند، هم‌اکنون بیش از ۳ میلیون کودک در کشور از حق آموزش محروم اند.

کبیرحقمل، رییس نشرات وزارت معارف/آموزش و پرورش می‌گوید، بر پایه‌یی ارقام یونسف و دیگر نهادهای جهانی هم‌اکنون در افغانستان بیش از ۳ میلیون کودک از حق دسترسی به آموزش محروم اند. به گفتۀ وی ناامنی، رسم‌ورواج‌های ناپسند و فقر و تنگ‌دستی از عوامل اساسی دسترسی نداشتن کودکان به آموزش و پرورش است.

عبدالفتاح احمدزی، مشاور رسانه‌یی وزارت کار و امور اجتماعی  نیز می‌گوید، بر بیناد آمارهای نشر شده، نزدیک به ۳ میلیون کودک در کشور کار می‌کنند که از این میان یک‌ونیم میلیون این کودکان مصروف کارهای شاقه هستند.

کودکان آسیب دیده‌ترین قشر جامعۀ افغانی‌ست که از کار در خانه گرفته تا کارهای روی جاده مورد ظلم و کم‌ مهری قرار می‌گیرند.

در افغانستان، بیشتر کودکان در کنار محرومیت از آموزش‌وپرورش مصروف کارهای شاقه اند؛ با سن کم‌شان، مسؤولیت‌های بزرگی را حمل می‌کنند، قربانی تجاوزهای جنسی می‌شوند و حتا در نبردها به عنوان نیروی نظامی از آنان استفاده می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *