بودجه سال ۹۶ از فلتر تایید مجلس سنا گذشت

اعضای مجلس سنای کشور در جلسه امروز(یکشنبه ۷ قوس) طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ را با ارایه برخی پیشنهاد ها تایید کردند.

قرار است طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ برای بحث و تایید به مجلس نمایندگان کشور معرفی شود
پیشتر اکلیل حکیمی، وزیر مالیه کشور طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ را جهت برای بحث و درج نظریات مشورتی سناتوران به مجلس سنا معرفی کرده بود.
طرح بودجه ملی برای سال مالی آینده که قبلا از سوی کابینه حکومت مورد تایید قرار گرفت حدود ۴۶۶ میلیارد افغانی پیش بینی شده است که از این میان ۲۸۷ میلیارد آن بودجه عادی و ۱۷۸میلیارد افغانی آن را بودجه انکشافی تشکیل می دهد.
از این میان ۱۵۰ میلیارد افغانی آن که ٣٢ درصد کل بودجه را تشکیل مى دهد، از عواید داخلی و متباقى از کمک هاى جامعه جهانى تمویل مى شود.
بنا بر معلومات وزارت مالیه، ۳۶ درصد بودجه به سکتور امنیت، ۲۱ درصد به زیربناها، ۱۳ درصد به معارف، شش درصد به بخش زراعت، و متباقی برای سکتورهای دیگر در نظر گرفته شده است.
شمارى از اعضای مجلس سنا، ٢٣ پروژه انکشافى را براى در نظر گرفتن توازن میان ولایت ها پیشنهاد کردند تا شامل طرح بودجه شوند.
این در حالی است که پیشتر شماری از اعضای مجلس سنا گفته بودند که در طرح بودجه سال مالی آینده، توازن در پروژه انکشافی ولایت های کشور در نظر گرفته نشده و نیز بودجه بسیاری پروژه ها از سال های گذشته به صورت انتقالی گرفته شده است.
قرار است طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۶ برای بحث و تایید به مجلس نمایندگان کشور معرفی شود.
گفتنی است که اعضای مجلس نمایندگان هشدار داده اند که اگر حکومت تصمیم رد صلاحیت هفت وزیر این مجلس را قبول نکند، مجلس طرح بودجه را تصویب نمی کند.
ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان گفته بود که بودجه سال آینده دولت در صورتی از سوی این مجلس تصویب می شود که حکومت نامزد وزیران جدید به جای وزیران برکنار شده معرفی کند.
مجلس نمایندگان هفته پیش، هفت وزیر را به دلیل عدم مصرف حداقل ۷۰ درصد بودجه توسعه یی سال گذشته سلب اعتماد کردند، اما رییس جمهور این موضوع را به دادگاه عالی راجع کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *