خط آهن آقینه، امروز افتتاح می‌شود

مقامات در ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که روسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان، محمد اشرف غنی و قربانقلی بردی محمدوف امروز طی مراسم خاص خط آهن آقینه را افتتاح می‌کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” معاون سخنگوی ریاست جمهوری در کابل گفت که دیگر مقامات عالی رتبۀ دو کشور نیز در این مراسم اشتراک می‌کنند.

گفته می شود که این مسیر خط آهن برای افغانستان بسیار مهم است و این کشور را به کشورهای آسیایی و اروپایی وصل می‌کند و افغانستان دیگر به کدام مسیر مشخص چون تورخم یا راه دیگر محدود نخواهد ماند و این خط آهن در توسعۀ تجارت و ترانزیت افغانستان نقش فوق العاده مهم دارد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، داکتر محمد همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربنایی، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری و فیض الله ذکی معاون شورای امنیت ملی افغانستان در این مراسم اشتراک می‌کنند.

مهمانان از ولایت‌های مختلف به این مراسم دعوت شده‌اند.

قرار است ضمن مراسم افتتاح خط آهن آقینه یک نمایشگاه از محصولات افغانی نیز در این بندر برگزار ‌شود.

این خط آهن ترکمنستان و افغانستان، در داخل خاک افغانستان ‌۳.۵ کیلومتر است که از سوی ترکمنستان ساخته شده و از منطقه “آته مراد” ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان ادامه دارد.

پیش از این مقامات افغانستان گفته اند که این خط به طول ۳۵ کیلومتر تا شهر اندخوی ولایت فاریاب امتداد خواهد یافت که از سوی بانک انکشاف آسیایی تمویل می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *