فردا قلب آسیا در دهلی می‌طپد

وزارت امور خارجه کشور می‌گوید، بررسی چالش‌ها، استراتیژی مشترک مبارزه با تروریزم و انکشاف اقتصادی از مسایل مورد بحث کنفرانس امسال قلب آسیا می‌باشد.

به گزارش”شبکه تلویزیونی تمدن ” ششمین کنفرانس کشورهای عضو پروسه قلب آسیا این بارفردا یکشنبه به میزبانی هند در شهر امریتسر برگزار می‌شود.

اعتماد سازی، مبارزه با تروریزم، تجارت و زیربنا ها، همکاری اقتصادی منطقه‌یی، مبارزه با حوادث، همکاری‌ها در ارتباط به آموزش و تحصیلات، تدابیر شش گانۀ روند قلب آسیا شمرده می‌شوند که هر کشور عضو، مسئولیت یک بخش آنرا دارد.

سال گذشته، در پنجمین کنفرانس قلب آسیا در اسلام آباد پایتخت پاکستان کشورهای اشتراک کننده، تروریزم را تنها تهدید برای افغانستان نه، بلکه برای تمام کشورهای منطقه دانسته و فیصله بر این شد تا برای مبارزه با این پدیده استراتیژی مشترک ایجاد شود.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند روز چهارشنبه در اجلاس مقدماتی برای آمادگی نشست قلب آسیا گفت، توقع می‌رود نشست قلب آسیا مسودۀ استراتیژی و یا میکانیزم مبارزه با تروریزم را که از سوی افغانستان ارائه می‎شود، تصویب کند.

وزارت خارجه هند گفته است که در ششمین کنفرانس وزرای خارجه کشورهای قلب آسیا میزبان وزرای خارجه بیش از چهل کشور و نهادهای بین‌المللی می‌باشد.

پروسه قلب آسیا به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در سال ۲۰۱۱ بنا گذاشته شد و هر سال در یکی از کشورهای عضو، برگزار می‌شود.

تعداد کشورهای عضو پروسه قلب آسیا به ۱۴ کشور می‌رسد و شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرغزستان، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی می‌شود.
کشورهای عضو پروسه استانبول – قلب آسیا در حالی برای ثبات افغانستان تلاش می‌ورزند که به اساس آمار رسمی در سالیان اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته است و شمار قربانیان آن به گونه بی‌سابقه در حالی افزایش بوده‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *